Blogi: Tietoinen hengitys tukee hyvinvointiamme

06.03.2020 kl. 14:45
"Olen viimeisten kuukausien aikana saanut ihmetellä ja todistaa pienen vauvan elämää. Olen tarkkaillut uteliaasti erityisesti vauvan hengitystä - kuinka se ilmentää luonnollisuutta, virraten sisään ja ulos esteettä. Voimme saada tietoa hyvinvoinnistamme hengitystä havainnoimalla. Muokkaamalla hengitystämme tietoisesti voimme myös vaikuttaa hyvinvointiimme", kirjoittaa Risto Heikkinen blogissamme.

Vauvat, kuin pienet lapsetkin ovat aitoja, välittömiä ja spontaaneja. Vapaita olemaan ja elämään luonnollisesti ja luottavaisesti. Olen viimeisten kuukausien aikana saanut ihmetellä ja todistaa pienen vauvan elämää, sekä hänen kasvuaan ja kehitystään. 

Huomaan usein ajattelevani, kuinka elämä saa ilmentyä vauvassa vapaasti kuin nuotiotulen loimussa, ja että hänessä minulla on muistutus ja kartta siihen vapaaseen lapsenkaltaisuuteen, joka elää omassa sisimmässäni.  

Vauvasta on tullut opettajani, joka sekä auttaa, että haastaa minua kasvamaan ihmisenä yhä eheämmäksi ja aidommaksi. En vielä ymmärrä vauvan sanallista opastusta kovinkaan hyvin, mutta hänen seuraamisensa ja havainnointinsa antaa minulle jatkuvasti paljon.  

Vauvan hengitys virtaa esteettä

Olen viime aikoina tarkkaillut uteliaasti erityisesti vauvan hengitystä - kuinka hengityskin ilmentää vauvan luonnollisuutta ja vapautta, virraten sisään ja ulos esteettä. Samalla tiedostan, kuinka oma hengitykseni on usein arjen ajatusten, lihasjännitysten ja yleisen stressin katkonaiseksi ja pinnalliseksi muovaama.

Vauvan innostuessa tai kiihtyessä hänen hengityksensä nopeutuu välittömästi vastaamaan tätä sisäistä tilaa. Hänen rentoutuessaan hengitys puolestaan palaa varsin pian takaisin syvään, tasaiseen, jatkuvaan ja rauhalliseen rytmiin. Usein haukotuksen tai huokauksen saattelemana. Vauvan rento hengitys laajentaa ja supistaa vatsaa ja kylkiä, mutta myös selkäpuolta. Usein näyttää, että koko pieni keho hengittää. Ehjä syvä hengitys paitsi ilmentää vauvan hyvinvointia, myös tukee sitä. Aivan kuin meillä aikuisillakin. 

Kokemuksemme muokkaavat myös hengitystämme

Vuosien karttuessa monet haastavat kokemuksemme jättävät jälkensä kehoomme sekä mieleemme, usein tiedostamatta. Niiden olemassaolo voi näkyä hengityksessämme sen katkonaisuutena, epätasaisuutena tai siinä, että käytämme vain osaa keuhkojemme kapasiteetista hengittäessämme ainoastaan keuhkojen ylä- tai alaosaan. Edellä kuvatun kaltainen hengitys puolestaan vahvistaa jo olemassa olevaa stressitilaamme, eikä siten pitkään jatkuessaan tue hyvinvointiamme. 

Hengitys on onneksemme paitsi oleellisen tärkeä, myös poikkeuksellinen elimistömme toiminto. Hengitys voi nimittäin tapahtua paitsi automaattisesti autonomisen hermostomme ohjaamana, myös tahdonalaisesti. Voimme sekä saada tietoa hyvinvoinnistamme ja sisäisestä olotilastamme hengitystä havainnoimalla, että vaikuttaa molempiin näistä muokkaamalla hengitystämme tietoisesti.  

Esimerkiksi, kun kaipaan lisää rentoutta kesken työpäivän ja huomaan hengitykseni olevan pinnallista ja epätasaista, voin lempeästi ohjata hengitystäni hidastumaan, hiljentymään, syventymään, sekä huolehtia sisään- ja uloshengityksen olevan sopusuhtaiset keskenään. Rentoudun samalla hiljalleen tuntemaan kehoni, aistimaan ympäristöä ja tuntemaan tunnetilaani. Annan näin itselleni luvan rentoutua ja asettua hetkeksi vain olemaan ilman vaatimuksia tai edellytyksiä syvän ja vapaan hengityksen saattelemana. Aivan kuten vauva minulle olemassaolollaan opettaa. 

Harjoitus: Hengitys alkaa uloshengityksestä 

Sulje hetkeksi silmät ja löydä itsellesi ryhdikäs mutta rento asento, seisten tai istuen. 

Huomaa hengityksesi liike sekä sieraimissa, että liikkeenä kehossasi. 

Aloitamme usein sisäänhengityksestä silloin, kun hengitämme tietoisesti. Anna hengityksesi alkaa tällä kertaa uloshengityksestä nyt, kun rentoudut hetkeksi syventämään hengitystäsi tietoisesti. 

Hengitä ulos rauhallisesti mutta aktiivisesti, huolehtien että keuhkot saavat pakottamatta tyhjentyä vanhasta ilmasta. 

Anna sitten itsesi vastaanottaa passiivisemmin seuraava sisäänhengitys, jonka huomaat tapahtuvan vapaammin kokonaisen uloshengityksen jälkeen. 

Jatka pari tietoista, kokonaista hengitystä tällä tavoin. Rauhallinen, tietoinen uloshengitys – passiivisempi ja rento sisäänhengitys. 


Yleisöluento: Hyvinvointi aivan nenäsi edessä, Helsingissä 12.3.2020. Ilmoittaudu mukaan! >>>

Lue lisää Oman elämäni supertähti - hankeesta >>>

 
Risto Heikkinen
Hanketyöntekijä | Oman elämäni supertähti
+358407397268

Undantagstillstånd: Då barnet har två hem

”Barn har rätt är att upprätthålla kontakten med sina föräldrar. Många föräldrar vars barn har två hem funderar just nu över hur de ska ordna barnets boende under undantagstillståndet. Var ska barnet bo om någon insjuknar, en familjemedlem är i riskgruppen eller andra föräldern bor utanför Nyland?” Läs det aktuella blogginlägget skrivet av vår verksamhetsledare Pia Sundell.

Öppet brev till personalen

"Tack för att ni är en del av barnens, ungdomarnas och familjernas vardag. Tillsammans fortsätter vi blicka framåt och söka nya möjligheter." Läs verksamhetsledare Pia Sundells tack till personalen på Barnavårdsföreningen.

6 vinkkiä etäopetuksen ja etätyön yhdistämiseen

”Koronavirusepidemian takia kodeissa on jouduttu tilanteeseen, jossa etätöitä tekevät sekä aikuiset että lapset. Yhteiset pelisäännöt, hyvä suunnittelu ja työrauhan takaaminen nousevat avainasemaan onnistuneen yhteiselon ja työskentelyn turvaamiseksi”, Tiina Ruoho-Pettersson kirjoittaa blogissamme.

En dag i taget

"Vi vuxna måste vara ödmjuka mot oss själva och ta hand om vår egen ork. Våra barn och unga behöver oss nu mer än någonsin", skriver vår verksamhetsledare Pia Sundell i vår blogg.

Virtuell samling på dagis får beröm

I och med coronaviruset har många barn nya dagsrutiner då föräldrar i mån av möjlighet uppmanas sköta sina barn hemma. För att upprätthålla kontakten med de barn som är hemma träffas Tölö Daghem över nätet. Samlingarna har visat sig vara väldigt populära – i onsdags var det 32 barn, tre hundar och ett marsvin som deltog via sina webbkameror.

Chatt om parrelationer öppen varje vardag

”Under coronaviruspandemin kan parförhållandet ställas på prov. Den nya vardagen för med sig mycket nytt som familjerna med snabb tidtabell måste anpassa sig till”, säger Petra Willamo från Barnavårdsföreningen.

Samlade tips för dig med skolbarn hemma

Kämpar du med att skapa nya rutiner i vardagen när skolbarnen får distansundervisning? Har du bra tips om vad föräldrar kan göra för att hjälp barnet och hela familjen? Tipsa oss och hjälp andra. Vi uppdaterar artikeln efter hand.

Samlade tips för småbarnsföräldrar

Att skapa nya rutiner i vardagen kan vara utmanande för många familjer med småbarn hemma. Hjälp andra genom att skicka in dina bästa tips till oss. Vi uppdaterar artikeln efter hand.

Vi kan alla hjälpa barnen

Vi lever i utmanade tider just nu. Coronaviruspanpidemin och beredskapslagen påverkar oss alla på olika sätt. Hur ska vi garantera att alla barn har det bra i detta exceptionella läge?