Blogi: Tietoinen hengitys tukee hyvinvointiamme

06.03.2020 kl. 14:45
"Olen viimeisten kuukausien aikana saanut ihmetellä ja todistaa pienen vauvan elämää. Olen tarkkaillut uteliaasti erityisesti vauvan hengitystä - kuinka se ilmentää luonnollisuutta, virraten sisään ja ulos esteettä. Voimme saada tietoa hyvinvoinnistamme hengitystä havainnoimalla. Muokkaamalla hengitystämme tietoisesti voimme myös vaikuttaa hyvinvointiimme", kirjoittaa Risto Heikkinen blogissamme.

Vauvat, kuin pienet lapsetkin ovat aitoja, välittömiä ja spontaaneja. Vapaita olemaan ja elämään luonnollisesti ja luottavaisesti. Olen viimeisten kuukausien aikana saanut ihmetellä ja todistaa pienen vauvan elämää, sekä hänen kasvuaan ja kehitystään. 

Huomaan usein ajattelevani, kuinka elämä saa ilmentyä vauvassa vapaasti kuin nuotiotulen loimussa, ja että hänessä minulla on muistutus ja kartta siihen vapaaseen lapsenkaltaisuuteen, joka elää omassa sisimmässäni.  

Vauvasta on tullut opettajani, joka sekä auttaa, että haastaa minua kasvamaan ihmisenä yhä eheämmäksi ja aidommaksi. En vielä ymmärrä vauvan sanallista opastusta kovinkaan hyvin, mutta hänen seuraamisensa ja havainnointinsa antaa minulle jatkuvasti paljon.  

Vauvan hengitys virtaa esteettä

Olen viime aikoina tarkkaillut uteliaasti erityisesti vauvan hengitystä - kuinka hengityskin ilmentää vauvan luonnollisuutta ja vapautta, virraten sisään ja ulos esteettä. Samalla tiedostan, kuinka oma hengitykseni on usein arjen ajatusten, lihasjännitysten ja yleisen stressin katkonaiseksi ja pinnalliseksi muovaama.

Vauvan innostuessa tai kiihtyessä hänen hengityksensä nopeutuu välittömästi vastaamaan tätä sisäistä tilaa. Hänen rentoutuessaan hengitys puolestaan palaa varsin pian takaisin syvään, tasaiseen, jatkuvaan ja rauhalliseen rytmiin. Usein haukotuksen tai huokauksen saattelemana. Vauvan rento hengitys laajentaa ja supistaa vatsaa ja kylkiä, mutta myös selkäpuolta. Usein näyttää, että koko pieni keho hengittää. Ehjä syvä hengitys paitsi ilmentää vauvan hyvinvointia, myös tukee sitä. Aivan kuin meillä aikuisillakin. 

Kokemuksemme muokkaavat myös hengitystämme

Vuosien karttuessa monet haastavat kokemuksemme jättävät jälkensä kehoomme sekä mieleemme, usein tiedostamatta. Niiden olemassaolo voi näkyä hengityksessämme sen katkonaisuutena, epätasaisuutena tai siinä, että käytämme vain osaa keuhkojemme kapasiteetista hengittäessämme ainoastaan keuhkojen ylä- tai alaosaan. Edellä kuvatun kaltainen hengitys puolestaan vahvistaa jo olemassa olevaa stressitilaamme, eikä siten pitkään jatkuessaan tue hyvinvointiamme. 

Hengitys on onneksemme paitsi oleellisen tärkeä, myös poikkeuksellinen elimistömme toiminto. Hengitys voi nimittäin tapahtua paitsi automaattisesti autonomisen hermostomme ohjaamana, myös tahdonalaisesti. Voimme sekä saada tietoa hyvinvoinnistamme ja sisäisestä olotilastamme hengitystä havainnoimalla, että vaikuttaa molempiin näistä muokkaamalla hengitystämme tietoisesti.  

Esimerkiksi, kun kaipaan lisää rentoutta kesken työpäivän ja huomaan hengitykseni olevan pinnallista ja epätasaista, voin lempeästi ohjata hengitystäni hidastumaan, hiljentymään, syventymään, sekä huolehtia sisään- ja uloshengityksen olevan sopusuhtaiset keskenään. Rentoudun samalla hiljalleen tuntemaan kehoni, aistimaan ympäristöä ja tuntemaan tunnetilaani. Annan näin itselleni luvan rentoutua ja asettua hetkeksi vain olemaan ilman vaatimuksia tai edellytyksiä syvän ja vapaan hengityksen saattelemana. Aivan kuten vauva minulle olemassaolollaan opettaa. 

Harjoitus: Hengitys alkaa uloshengityksestä 

Sulje hetkeksi silmät ja löydä itsellesi ryhdikäs mutta rento asento, seisten tai istuen. 

Huomaa hengityksesi liike sekä sieraimissa, että liikkeenä kehossasi. 

Aloitamme usein sisäänhengityksestä silloin, kun hengitämme tietoisesti. Anna hengityksesi alkaa tällä kertaa uloshengityksestä nyt, kun rentoudut hetkeksi syventämään hengitystäsi tietoisesti. 

Hengitä ulos rauhallisesti mutta aktiivisesti, huolehtien että keuhkot saavat pakottamatta tyhjentyä vanhasta ilmasta. 

Anna sitten itsesi vastaanottaa passiivisemmin seuraava sisäänhengitys, jonka huomaat tapahtuvan vapaammin kokonaisen uloshengityksen jälkeen. 

Jatka pari tietoista, kokonaista hengitystä tällä tavoin. Rauhallinen, tietoinen uloshengitys – passiivisempi ja rento sisäänhengitys. 


Yleisöluento: Hyvinvointi aivan nenäsi edessä, Helsingissä 12.3.2020. Ilmoittaudu mukaan! >>>

Lue lisää Oman elämäni supertähti - hankeesta >>>

 
Risto Heikkinen
Hanketyöntekijä | Oman elämäni supertähti
+358407397268
Söndrigt hjärta

Blogg: Brev från en separation

"Det är absolut ingen skam att söka hjälp, snarare en smart investering för framtiden och förhoppningsvis ett nytt, bättre liv", skriver en mamma som gått igenom en separation i vår blogg.
Pia Graniittiaho står ute på en trappa

”Skilsmässan påverkar alltid barnet”

De planerade nedskärningarna oroar experter. Enhetschef Pia Graniittiaho lyfter fram vikten av stöd för både barn och föräldrar.

Bättre samspel under de turbulenta tonåren

Tonårstiden väcker frågor och känslor hos de flesta föräldrar och det kan köra ihop sig rejält hemma. Med mera kunskap och rätt verktyg kan föräldern skapa en bättre atmosfär hemma. Vi erbjuder ett brett urval av sätt att stödja tonårsföräldrar i tid innan problemen eskalerar.

"Ett av de kivogaste jobben jag haft!"

Sammanlagt 21 unga fick sommarjobb under Barnavårdsföreningens sommarläger. Att få lära känna barnen, lyssna till deras önskemål och prova på nya aktiviteter var något som lägerledarna berättar att de uppskattade.

”Nu vet jag att jag inte kan berömma mitt barn för mycket”

Vi deltar i SOSTE:s kampanj Tur att det finns nån. Under kampanjen visar vi hur viktigt vår arbete är för barn, unga och familjer. Läs blogginlägget om Pia och Mikael, som fick en lättare vardag och ett stärkt föräldraskap efter att ha deltagit i Familjeskolan POP på Barnavårdsföreningen.

”Nyt tiedän, ettei lasta voi kehua liikaa”

Osallistumme SOSTE:n kampanjaan Onneksi on joku. Kampanjan aikana näytämme kuinka tärkeää työmme on lapsille, nuorille ja perheille. Pia ja Mikael osallistuivat Barnavårdsföreningenin Perhekoulu POP:iin. Blogissa he kertovat omien vanhemmuustaitojen vahvistuneen ja arjen helpottuneen Perhekoulun myötä.
Man som tittar ut över ett öppet hav

Pappablogg: Skilsmässan lade sina spår

"En skilsmässa är minst sagt en förändring, inte bara för mig som man och pappa till två härliga barn, utan för hela den splittrade familjen, släkten och vännerna. Det finns ingen återvändo, men livet går vidare", skriver en pappa som deltagit i vår skilsmässogrupp i vår blogg.
bild av pärmen från ett häfte om skilsmässa

Ungdomar skapar eget material om skilsmässa

Att få tala om hur det kändes efter att föräldrarna skildes och att få hjälpa andra i samma situation. Det var det viktigaste för de ungdomar som deltog i Barnavårdsföreningens workshoppar under sommaren. Genom vårt förebyggande arbete vill vi stödja ungdomars välmående och ta i eventuella problem i tid.
Leende ungdom ute

Chatta med oss på tisdagar och torsdagar

Våra chattar finns till för dig som har frågor kring familjeliv eller skilsmässa och för barn och unga som behöver någon som lyssnar på dem. Under hösten är alla våra chattar öppna på tisdagar klockan 12–14 och på torsdagar klockan 16–18.