Stärk det goda i klassen

14.02.2020 kl. 09:00
”Vi behöver alla en motvikt till vår kritiska inre röst som säger ’du kan inte’ eller ’typiskt dig, nu gjorde du bort dig igen’. Att få höra sina klasskompisar lyfta fram ens goda sidor kan fungera stärkande”, skriver Christina Holm, sakkunnig inom ungdoms- och skolverksamhet i sin bloggtext.

Ungdomarna sitter i en ring och ger komplimanger åt varandra enligt ett visst mönster. Med hjälp av kort med olika goda egenskaper, så kallade Styrkekort, lyfter var och en turvis upp tre kort ur kortpacken och väljer ut det mest lämpliga kortet åt personen som sitter till vänster. Det här är en del av Next Level - programmet, som stärker ungdomars självkänsla och framtidstro i klassen. Barnavårdsföreningen jobbar för en bra skolvardag, ända från förskolan till slutet på andra stadiet.

”Jag tycker att du är ärlig”. ”Du är nog stark”. ”Jag tror att du är ganska kreativ”. ”Du är empatisk”.

Vi sitter i en gymnasieklass och den studerande som tar emot kortet ska säga tack och spara sitt kort. De två resterande korten läggs underst i packen. Sedan skickas packen vidare till hen som just fick ta emot sitt styrkekort. Denne lyfter i sin tur de tre översta korten, och väljer ut det lämpligaste kortet person till vänster.

Det är ganska tyst i klassrummet. Stämningen är en blandning av förväntan, iver, nervositet och spelad likgiltighet. Någon verkar vara lite skeptisk, någon lättad över att den valde ett kort med en styrka som verkade passa personen bredvid, fastän den inte känner hen så bra, någon annan kanske funderar hur länge vi ska hålla på.

Kortpacken skickas runt med bildsidan neråt, tills alla i klassen har fått åtminstone två styrkor av sin klasskamrat. Det går bra att byta riktning efter första varvet.

Jag sitter i klassen med ungdomarna och leder övningen. Vi som jobbar med förebyggande skolarbete på Barnavårdsföreningen strävar efter att stärka ungdomarnas självkänsla. Målet med den här övningen är att utveckla den ungas självbild, och dessutom får deltagarna öva på att ge och ta emot komplimanger.  

För de allra flesta elever verkar det kännas väldigt bra att få höra klasskamraterna tycka att de har goda egenskaper. Som vuxen är det speciellt att få följa med den här stunden i klassrummet. De flesta studeranden tar leken på allvar och det gör övningen till en bra stund - en fin stämning sprider sig i rummet.

Efteråt funderar vi tillsammans på hur de unga tycker att övningen kändes, och om de kände igen sig i styrkekorten de fick. Vi talar om att andra kan se styrkor i oss som vi själv inte ser eller bekräfta en uppfattning om oss själva som vi redan har. Vi kan också ha en styrka fastän vi inte beter oss enligt den i alla sammanhang.

En positiv självbild hjälper oss att klara oss bättre i livet – men ibland kan vi behöva uppmuntran för att hitta våra egna styrkor. Det gäller både unga och vuxna. Vi behöver alla en motvikt till vår kritiska inre röst som säger ”du kan inte” eller ”typiskt dig, nu gjorde du bort dig igen”. Att få höra andra lyfta fram ens goda sidor och styrkor kan fungera väldigt stärkande.


Styrkekorten fungerar bra som underlag för diskussioner. Med deras hjälp kan man öka både enskilda individers självkännedom och medvetenheten om roller i en grupp. Man kan välja kort åt sig själv eller andra i gruppen. Korten passar bra både för unga och vuxna.

Beställ dina Styrkekort här! >>>

 
Christina Holm
Sakkunnig inom ungdoms- och skolverksamhet | Nuoriso- ja koulutoiminnan asiantuntija
+358400618451
BF i skolan i Nyland

En dag i taget

"Vi vuxna måste vara ödmjuka mot oss själva och ta hand om vår egen ork. Våra barn och unga behöver oss nu mer än någonsin", skriver vår verksamhetsledare Pia Sundell i vår blogg.

Virtuell samling på dagis får beröm

I och med coronaviruset har många barn nya dagsrutiner då föräldrar i mån av möjlighet uppmanas sköta sina barn hemma. För att upprätthålla kontakten med de barn som är hemma träffas Tölö Daghem över nätet. Samlingarna har visat sig vara väldigt populära – i onsdags var det 32 barn, tre hundar och ett marsvin som deltog via sina webbkameror.

Chatt om parrelationer öppen varje vardag

”Under coronaviruspandemin kan parförhållandet ställas på prov. Den nya vardagen för med sig mycket nytt som familjerna med snabb tidtabell måste anpassa sig till”, säger Petra Willamo från Barnavårdsföreningen.

Samlade tips för dig med skolbarn hemma

Kämpar du med att skapa nya rutiner i vardagen när skolbarnen får distansundervisning? Har du bra tips om vad föräldrar kan göra för att hjälp barnet och hela familjen? Tipsa oss och hjälp andra. Vi uppdaterar artikeln efter hand.

Samlade tips för småbarnsföräldrar

Att skapa nya rutiner i vardagen kan vara utmanande för många familjer med småbarn hemma. Hjälp andra genom att skicka in dina bästa tips till oss. Vi uppdaterar artikeln efter hand.

Vi kan alla hjälpa barnen

Vi lever i utmanade tider just nu. Coronaviruspanpidemin och beredskapslagen påverkar oss alla på olika sätt. Hur ska vi garantera att alla barn har det bra i detta exceptionella läge?

Alla chattar öppna varje vardag

Corona råddar till vardagen – chatta med våra experter för råd och stöd varje vardag. Efter önskemål svarar vi nu också kvällstid.

Info om hur coronaviruset påverkar vår verksamhet

Barnavårdsföreningen följer myndigheternas direktiv gällande coronaviruset COVID-19. Artikeln uppdateras med aktuell information efterhand.

Blogi: Tietoinen hengitys tukee hyvinvointiamme

"Olen viimeisten kuukausien aikana saanut ihmetellä ja todistaa pienen vauvan elämää. Olen tarkkaillut uteliaasti erityisesti vauvan hengitystä - kuinka se ilmentää luonnollisuutta, virraten sisään ja ulos esteettä. Voimme saada tietoa hyvinvoinnistamme hengitystä havainnoimalla. Muokkaamalla hengitystämme tietoisesti voimme myös vaikuttaa hyvinvointiimme", kirjoittaa Risto Heikkinen blogissamme.