”Nu vet jag att jag inte kan berömma mitt barn för mycket”

11.12.2019 kl. 09:00
En lättare vardag och ett stärkt föräldraskap är det viktigaste Pia och Mikael fick med sig efter att ha deltagit i Familjeskolan POP på Barnavårdsföreningen. De deltog i programmet med sin sexåring. Läs hela blogginlägget om Familjeskolan POP.

Barnets talterapeut tipsade föräldrarna om Familjeskolan POP, eftersom hen tänkte att familjen kunde dra nytta av programmet. Föräldrarna kontaktade Barnavårdsföreningen och fick en plats på det tio veckor långa programmet där man möts en vardag i veckan.

”Visst var det ju en stor uppoffring tidsmässigt, men det var absolut värt det”, konstaterar Pia ett drygt halvt år efter att programmet slutade.

”Ofta känner jag mig osäker på hur jag ska agera med barnen. Nu blev jag mycket säkrare på mig själv som förälder.”

Pias och Mikaels barn började skolan i augusti och båda föräldrarna konstaterar att hen har fått mera självsäkerhet och klarar sig mycket självständigare efter att de deltog i Familjeskolan POP.

Barnet gick gärna i Familjeskolan och tyckte att det var härligt att få gemensam tid med båda föräldrarna en vardag i veckan.

Vad är Familjeskolan POP?

Familjeskolan POP är ett tio veckor långt program som ordnas av Barnavårdsföreningen. I det deltar föräldrarna eller en förälder samt barnet. Under en vardag i veckan träffas gruppen, som består av fem familjer, på Barnavårdsföreningen. Efter en gemensam stund på morgonen har barnen sin egen grupp där de går igenom samma teman som de vuxna, men genom lekar och övningar.

De vuxna samlas i sin egen grupp där fokus ligger på att diskutera. Det finns också teoridelar och varje vecka får familjerna också en hemläxa som man sedan diskuterar igenom med ledarna. Hemläxan kan till exempel vara att man leker med barnet i femton minuter tre gånger i veckan och observerar vissa saker.

”Alla berättade om hur veckans uppgift hade gått. Det var gott om diskussion och kamratstöd. Erfarenheterna fick mig verkligen att fundera på hur jag själv agerar och var verkliga ögonöppnare”, säger Mikael.

Pia håller med.

”Det är sällan man diskuterar de här sakerna ordentligt, men diskussionerna fick mig verkligen att inse saker. När det är professionella som drar grupperna slirar diskussionerna inte in på sidospår trots att vi hade en aktiv och pratsam grupp.”

Beröm barnet mera!

Mikael säger att en av de viktigaste lärdomarna från programmet var att man aldrig kan berömma barnen för mycket.

”Jag trodde att jag berömde barnen mycket, men sedan insåg jag att jag kan berömma ännu mycket mera till exempel då barnen försöker agera rätt, även om det inte lyckas. Det har också gett goda resultat att uppmärksamma det positiva i stället för det negativa.”

Sexåringens lilla syskon deltog inte i Familjeskolan, men hemma har föräldrarna tillämpat det de lärt sig på båda barnen.


Känns vardagen med ditt barn utmanande? Vill du ha tips för en mer positiv samvaro med ditt barn?

Läs mera om Familjeskolan POP>>>

Beställ Familjeskolans handbok>>>

Våra sakkunniga svarar på dina frågor i Stärkt föräldraskap - chatten torsdagar kl. 12-14>>>

 
Neuropsykiatriska tjänster Neuropsykiatriset palvelut
Stenbäckinkatu 7 A, 00250 Helsinki
+358505651722
Telefonrådgivning må-tors kl. 9.00–11.00 och 12.00–14.00 | Puhelinneuvonta ma-to klo 9.00–11.00 ja 12.00–14.00 | nepsy@bvif.fi

Familjehandledning ger stöd i föräldraskapet

Familjehandledning erbjuder föräldrar verktyg för en positivare vardag och möjligheten att vädra tankar med en sakkunnig. ”Äntligen få säga hur saker och ting är och få konkret hjälp”, säger en förälder som gått vår familjehandledning.

Voiko lapsellani olla ADHD?

"Arki takkuaa - lapsi unohtelee, hänen on vaikea noudattaa ohjeita tai hän joutuu toistuvasti riitoihin muiden kanssa. Asioita sattuu ja tapahtuu, tekemiset kasautuvat ja koetaan epäonnistumista. Lapsi saattaa menettää malttinsa pienistäkin asioista tai reagoi tapahtuneeseen nähden todella voimakkaasti. Miten sitten tietää onko lapsella ADHD?" Lue psykologi Silve Serenius-Sirven kirjoittama teksti aiheesta.

6 tips: Så här kombinerar du barnens distansundervisning med ditt distansarbete

"Coronapandemin har fört med sig en situation där både barn och vuxna jobbar på distans. En lyckad samvaro i hemmet kräver gemensamma spelregler, god planering och ett fredat utrymme för alla i familjen", skriver Tiina Ruoho-Pettersson i vår blogg.

Stöd för föräldrar med barn som har ett utmanande beteende

Förändringar i rutinerna kan vara speciellt svåra för barn och unga som har neuropsykiatriska utmaningar. Vi ger stöd och råd också under coronakrisen.

6 vinkkiä etäopetuksen ja etätyön yhdistämiseen

”Koronavirusepidemian takia kodeissa on jouduttu tilanteeseen, jossa etätöitä tekevät sekä aikuiset että lapset. Yhteiset pelisäännöt, hyvä suunnittelu ja työrauhan takaaminen nousevat avainasemaan onnistuneen yhteiselon ja työskentelyn turvaamiseksi”, Tiina Ruoho-Pettersson kirjoittaa blogissamme.

Samlade tips för småbarnsföräldrar

Att skapa nya rutiner i vardagen kan vara utmanande för många familjer med småbarn hemma. Hjälp andra genom att skicka in dina bästa tips till oss. Vi uppdaterar artikeln efter hand.

Alla chattar öppna varje vardag

Corona råddar till vardagen – chatta med våra experter för råd och stöd varje vardag. Efter önskemål svarar vi nu också kvällstid.
Lärare i klassen

Hur ser du på din elev?

"Vi som jobbar i skolor kan ha förväntningar på hur elever ska bete sig och hur klassen ska fungera. Efter många år av arbete i skolor har jag märkt att det är lätt hänt att våra förväntningar inte alltid stämmer överens med det vi möter i klassen – det är nödvändigtvis inte sämre eller bättre, utan kanske annorlunda än vi tänkt oss." Läs bloggtexten skriven av Maria Ostrow, sakkunnig inom barn- och familjearbete.