63385.jpg

Vad är Lockande lärmiljö?

09.04.2018 kl. 12:15
Inkluderande, uppmuntrande och tillåtande.
Så beskriver de nationella Grunderna för planen för småbarnspedagogik lockande lärmiljöer på daghem.

"Vad är lockande lärmiljö för dig?"

 

Den frågan fick föreståndarna vid daghemmen som deltar i projektet Lockande lärmiljö. Deras svar är sammanställda i ordmolnet ovan.

 

De nationella Grunderna för planen för småbarnspedagogik beskriver lärmiljön på daghem som inkluderande, uppmuntrande och tillåtande. Där kan barnen känna sig trygga att utforska sina egna intressen och ta egna initiativ.

 

Miljön ska främja lärande, locka barnen till fysisk aktivitet och möjliggöra olika typer av lek där barnen får upptäcka, utforska, uppleva, utvecklas och utmana sina färdigheter.

 

Lockande lärmiljö fokuserar specifikt på att tillsammans med barnen utveckla daghemmens inomhusmiljö. Målet är att utforma miljöer som är tillgängliga för barnen och som lockar till aktivt utforskande i leken.

 

Hur kan vi göra miljön på dagis mer lockande?

 

För att skapa en lockande lärmiljö kan man som vuxen bland annat:

 

- Göra det möjligt för barnen att experimentera och upptäcka i leken.

- Utforska tillsammans utgående från barnets initiativ och intressen. Lyssna och vara lyhörd, ta vara på barnens spontana frågor och upptäckter. 

- Stiga ut ur vuxenperspektivet. Att jämbördigt upptäcka saker tillsammans kan öppna upp för helt nya möjligheter. 

- Låta barnet associera fritt. Utan att tolka för barnet, eller berätta hur barnet ska handla eller göra.

 

Projektet Lockande lärmiljö

 

Projektet Lockande lärmiljö är ett statsfinansierat samarbetsprojekt mellan Barnavårdsföreningen i Finland och Stiftelsen Sedmigradsky. Målet med projektet är att öka personalens kunnighet att utveckla pedagogiskt innovativa lärmiljöer i samverkan med barnen, och öka barnens möjligheter till upptäckande och utforskande i leken på daghem.

 

Du kan följa projektets blogg här:

lockandelarmiljo.blogspot.fi

Du hittar Lockande lärmiljö också på Facebook.

 

 
Cecilia Jaakkola
Chef för småbarnspedagogik | Varhaiskasvatuspäällikkö
+358469200775
68297_t.jpg

Pappa, ta hand om dig själv efter skilsmässa

”Ungefär hälften av äktenskapen slutar i skilsmässa”. Ja, det visste jag visserligen men sådant angår ju inte en själv. Tills vårt 13-åriga parförhållande slutade i skilsmässa för snart ett år sedan. Läs blogginlägget om pappor i skilsmässa, skrivet av socialpsykolog och forskare Rasmus Mannerström.
68245_t.jpg

Kom och jobba på våra daghem och eftisar!

På Barnavårdsföreningen står alltid barnets bästa i centrum, arbetsplatsen är familjevänlig och möjligheterna till fortbildning är många. Sök höstens jobb nu!
67954_t.jpg

Tjejvillan i Helsingfors, något just för dig?

Kika in i den nyinflyttade Tjejvillan! En plats i centrala Helsingfors för dig i tonåren som identifierar dig som flicka.