63385.jpg

Vad är Lockande lärmiljö?

09.04.2018 kl. 12:15
Inkluderande, uppmuntrande och tillåtande.
Så beskriver de nationella Grunderna för planen för småbarnspedagogik lockande lärmiljöer på daghem.

"Vad är lockande lärmiljö för dig?"

 

Den frågan fick föreståndarna vid daghemmen som deltar i projektet Lockande lärmiljö. Deras svar är sammanställda i ordmolnet ovan.

 

De nationella Grunderna för planen för småbarnspedagogik beskriver lärmiljön på daghem som inkluderande, uppmuntrande och tillåtande. Där kan barnen känna sig trygga att utforska sina egna intressen och ta egna initiativ.

 

Miljön ska främja lärande, locka barnen till fysisk aktivitet och möjliggöra olika typer av lek där barnen får upptäcka, utforska, uppleva, utvecklas och utmana sina färdigheter.

 

Lockande lärmiljö fokuserar specifikt på att tillsammans med barnen utveckla daghemmens inomhusmiljö. Målet är att utforma miljöer som är tillgängliga för barnen och som lockar till aktivt utforskande i leken.

 

Hur kan vi göra miljön på dagis mer lockande?

 

För att skapa en lockande lärmiljö kan man som vuxen bland annat:

 

- Göra det möjligt för barnen att experimentera och upptäcka i leken.

- Utforska tillsammans utgående från barnets initiativ och intressen. Lyssna och vara lyhörd, ta vara på barnens spontana frågor och upptäckter. 

- Stiga ut ur vuxenperspektivet. Att jämbördigt upptäcka saker tillsammans kan öppna upp för helt nya möjligheter. 

- Låta barnet associera fritt. Utan att tolka för barnet, eller berätta hur barnet ska handla eller göra.

 

Projektet Lockande lärmiljö

 

Projektet Lockande lärmiljö är ett statsfinansierat samarbetsprojekt mellan Barnavårdsföreningen i Finland och Stiftelsen Sedmigradsky. Målet med projektet är att öka personalens kunnighet att utveckla pedagogiskt innovativa lärmiljöer i samverkan med barnen, och öka barnens möjligheter till upptäckande och utforskande i leken på daghem.

 

Du kan följa projektets blogg här:

lockandelarmiljo.blogspot.fi

Du hittar Lockande lärmiljö också på Facebook.

 

Cecilia Jaakkola
64442_t.jpg

Ester-Margaret von Frenckell – ett halvt sekel i Barnavårdsföreningens tjänst

Ester-Margaret von Frenckell (1890-1974) hyllas av Barnavårdsföreningen som en av föreningens största profiler. Läs det fjärde blogginlägget i serien om framstående kvinnor i Barnavårdsföreningens historia, skrivet av historiker Aapo Roselius.
64495_t.jpg

Att bli en ny familj

Vår begynnande nyfamilj består av fem personer. Vissa dagar är vi en familj med gemensamma rutiner och band som binder oss samman - och vissa dagar är vi fem ganska förvirrade och ibland också frustrerade personer, som är rätt främmande för varandra och inte har så mycket gemensamt. Läs Sara Hellstens text om glimtar ur en nyfamiljs verklighet.
64319_t.jpg

Kom ihåg lista för föräldrar som separerat

Här kommer en lista på 10+1 punkter som kan hjälpa separerade föräldrar. Ladda också ner vår nya, avgiftsfria e-bok S som i skilsmässa N som i nyfamilj.