Stärk det goda i klassen

14.02.2020 kl. 09:00
”Vi behöver alla en motvikt till vår kritiska inre röst som säger ’du kan inte’ eller ’typiskt dig, nu gjorde du bort dig igen’. Att få höra sina klasskompisar lyfta fram ens goda sidor kan fungera stärkande”, skriver Christina Holm, sakkunnig inom ungdoms- och skolverksamhet i sin bloggtext.

Ungdomarna sitter i en ring och ger komplimanger åt varandra enligt ett visst mönster. Med hjälp av kort med olika goda egenskaper, så kallade Styrkekort, lyfter var och en turvis upp tre kort ur kortpacken och väljer ut det mest lämpliga kortet åt personen som sitter till vänster. Det här är en del av Next Level - programmet, som stärker ungdomars självkänsla och framtidstro i klassen. Barnavårdsföreningen jobbar för en bra skolvardag, ända från förskolan till slutet på andra stadiet.

”Jag tycker att du är ärlig”. ”Du är nog stark”. ”Jag tror att du är ganska kreativ”. ”Du är empatisk”.

Vi sitter i en gymnasieklass och den studerande som tar emot kortet ska säga tack och spara sitt kort. De två resterande korten läggs underst i packen. Sedan skickas packen vidare till hen som just fick ta emot sitt styrkekort. Denne lyfter i sin tur de tre översta korten, och väljer ut det lämpligaste kortet person till vänster.

Det är ganska tyst i klassrummet. Stämningen är en blandning av förväntan, iver, nervositet och spelad likgiltighet. Någon verkar vara lite skeptisk, någon lättad över att den valde ett kort med en styrka som verkade passa personen bredvid, fastän den inte känner hen så bra, någon annan kanske funderar hur länge vi ska hålla på.

Kortpacken skickas runt med bildsidan neråt, tills alla i klassen har fått åtminstone två styrkor av sin klasskamrat. Det går bra att byta riktning efter första varvet.

Jag sitter i klassen med ungdomarna och leder övningen. Vi som jobbar med förebyggande skolarbete på Barnavårdsföreningen strävar efter att stärka ungdomarnas självkänsla. Målet med den här övningen är att utveckla den ungas självbild, och dessutom får deltagarna öva på att ge och ta emot komplimanger.  

För de allra flesta elever verkar det kännas väldigt bra att få höra klasskamraterna tycka att de har goda egenskaper. Som vuxen är det speciellt att få följa med den här stunden i klassrummet. De flesta studeranden tar leken på allvar och det gör övningen till en bra stund - en fin stämning sprider sig i rummet.

Efteråt funderar vi tillsammans på hur de unga tycker att övningen kändes, och om de kände igen sig i styrkekorten de fick. Vi talar om att andra kan se styrkor i oss som vi själv inte ser eller bekräfta en uppfattning om oss själva som vi redan har. Vi kan också ha en styrka fastän vi inte beter oss enligt den i alla sammanhang.

En positiv självbild hjälper oss att klara oss bättre i livet – men ibland kan vi behöva uppmuntran för att hitta våra egna styrkor. Det gäller både unga och vuxna. Vi behöver alla en motvikt till vår kritiska inre röst som säger ”du kan inte” eller ”typiskt dig, nu gjorde du bort dig igen”. Att få höra andra lyfta fram ens goda sidor och styrkor kan fungera väldigt stärkande.


Styrkekorten fungerar bra som underlag för diskussioner. Med deras hjälp kan man öka både enskilda individers självkännedom och medvetenheten om roller i en grupp. Man kan välja kort åt sig själv eller andra i gruppen. Korten passar bra både för unga och vuxna.

Beställ dina Styrkekort här! >>>

 
Christina Holm
Sakkunnig inom ungdoms- och skolverksamhet | Nuoriso- ja koulutoiminnan asiantuntija
+358400618451
BF i skolan i Nyland

En bättre skolvardag för flera lågklasser

Tanken var från början att skapa en samhörighet bland eleverna som gick i skola på distans och erbjuda lågklasserna ett roligt inslag i skolvardagen. Men Eva Söderlund och hennes kolleger märkte fort att de klarade av att förverkliga programmet Vi i klassen lika bra på distans. Nu ser hon nya möjligheter för framtiden. Läs mera »
Lärare i klassen

Hur ser du på din elev?

"Vi som jobbar i skolor kan ha förväntningar på hur elever ska bete sig och hur klassen ska fungera. Efter många år av arbete i skolor har jag märkt att det är lätt hänt att våra förväntningar inte alltid stämmer överens med det vi möter i klassen – det är nödvändigtvis inte sämre eller bättre, utan kanske annorlunda än vi tänkt oss." Läs bloggtexten skriven av Maria Ostrow, sakkunnig inom barn- och familjearbete.Läs mera »
Glad tonårspojke

3 övningar för att lära känna varandra i klassen

Hur får man en grupp att fungera tillsammans? Då eleverna lär känna varandra ökar förståelsen för att alla är olika och atmostäfer i klassen blir bättre. Även i klasser där eleverna gått länge tillsammans kan man alltid stärka samhörigheten och bli bättre bekant med klasskompisarna. Här kommer tre övningar som fungerar i alla klasser! Läs mera »
pärmbilden från boken Vi i klassen

Handboken Vi i klassen – för ökat välbefinnande och bättre trivsel

Den förnyade handboken Vi i klassen är ett redskap för skol- och förskolepersonalen att skapa en trivsammare skolvardag för både barn och vuxna.Läs mera »