Vi arbetar för att öka välmående i skolorna också i Österbotten

16.08.2019 kl. 08:46
I höst börjar Barnavårdsföreningen arbeta i svenska Österbotten för att öka trivseln i skolorna och stärka barns och ungas psykiska välmående.

Barnavårdsföreningen erbjuder nu verksamhet i skolor runt om i Österbottenför att öka välmående i klasserna. Enkäter visar att det finns ett stort behov för det här. Det treåriga projektet har två anställda och stöds av STEA (Social- och hälsoorganisationernas understödscentral).

Barnavårdsföreningens skolverksamhet består av tre olika program: Vi i klassen, #brafiilis och Next Level. Det handlar om förebyggande verksamhet där målgruppen är barn och unga i skolan, deras föräldrar och skolpersonal. Dem kommer vi att nå genom vårt arbete i skolorna, deltagande i föräldramöten och lärarträffar samt evenemang och mässor runt om i Österbotten.

För skolpersonal och föräldrar kan vi erbjuda verktyg i bemötande av barn/unga och hur stödja dem i deras utveckling.

Barnavårdsföreningen har arbetat med förebyggande verksamhet i grundskolorna i Nyland sedan 2005 och andra stadiet sedan 2016. År 2017 nådde vi omkring 3000 unga och cirka 650 vuxna.

Behovet av av utomstående, lättillgänglig service är stort i skolvärlden i dag. En enkätundersökning som gjordes av Barnavårdsföreningen i april 2018 visar att förebyggande verksamhet i skolorna behövs i hög grad i Österbotten.

En överväldigande majoritet, 96 procent av dem som svarade, anser att det finns ett stort behov av förebyggande verksamhet eller att en del grupper skulle dra nytta av den. Hela 94 procent anser att det finns ett behov av att komplettera elevhälsovården i den egna kommunen. Upp till 56 procent anser att resurserna inom elev- och studerandevården är alltför knappa och att tid före förebyggande arbete saknas.

Enkäten skickades ut till alla skolledare i regionen. Totalt 223 personer från 11 kommuner besvarade frågorna.

Skolprogrammen har olika fokus beroende på deltagarnas ålder och syftet med verksamheten.

Vi i klassen riktar sig till barn i förskola och lågklasser. Teman som berörs är känslor, respekt, självkänsla och samarbete med stort fokus på gruppen. Lektionernas program och antal planeras i samråd med läraren och enligt klassens behov.

#brafiilis riktar sig till ungdomar i högklasser och baseras på kognitiv beteendeterapi. Teman som behandlas är bland annat känslor, självförtroende, stress och värderingar. Även här planeras lektionerna utifrån klassens behov. 

Next Level riktar sig till ungdomar på andra stadiet och här ligger fokus mera på framtiden. Next Level passar bra att genomföras som workshop. 

Mer information:

Mikaela Lervik
Sakkunnig inom ungdoms- och skolverksamhet
Ansvarar för BF i skolan i Österbotten
Telefon: 050-5813114
E-post:  mikaela.lervik@bvif.fi

Jennifer Dalgren
Sakkunnig inom ungdoms- och skolverksamhet
BF i skolan i Österbotten
Telefon: 050-4763238
E-post: jennifer.dalgren@bvif.fi 

Mikaela Lervik

Familjeskolans förnyade handbok finns nu på svenska

Familjeskolans handbok hjälper dig förstå och handleda barnets beteende och lär dig att förhålla dig till ditt barn på ett nytt sätt.Läs mera »
Eftisbarn

Eftermiddagsverksamhet nu också i Norsens skolbyggnad – Barnavårdsföreningen utvidgar sin verksamhet

I augusti utvidgar Barnavårdsföreningen sin eftermiddagsverksamhet till Norsens skolhus. Cygnaeus eftis kommer från och med skolstarten att verka på två platser: i Cygnaeus enhet på Bangatan och i Norsens skolhus på Unionsgatan. Läs mera »
Lapsi rannalla

Myös lapsen on saatava lomailla

"Lapsi tarvitsee rauhaa ja taukoa arjesta aivan yhtä paljon kuin me aikuiset", kirjoittaa päiväkodin johtaja Heidi Höckert-Palin blogissamme. Läs mera »
Fingerfärger

Idébok som lockar till lek

Lockande lärmiljö - idéboken erbjuder konkreta tips för att skapa inspirerande miljöer på daghem. En lockande lärmiljö gör att barnen blir mera aktiva och uppmuntrar till utforskande i lek. Idéboken riktar sig till professionella inom småbarnspedagogik och kan laddas ner gratis på vår webbplats. Läs mera »