Stärk det goda i klassen

14.02.2020 kl. 09:00
”Vi behöver alla en motvikt till vår kritiska inre röst som säger ’du kan inte’ eller ’typiskt dig, nu gjorde du bort dig igen’. Att få höra sina klasskompisar lyfta fram ens goda sidor kan fungera stärkande”, skriver Christina Holm, sakkunnig inom ungdoms- och skolverksamhet i sin bloggtext.

Ungdomarna sitter i en ring och ger komplimanger åt varandra enligt ett visst mönster. Med hjälp av kort med olika goda egenskaper, så kallade Styrkekort, lyfter var och en turvis upp tre kort ur kortpacken och väljer ut det mest lämpliga kortet åt personen som sitter till vänster. Det här är en del av Next Level - programmet, som stärker ungdomars självkänsla och framtidstro i klassen. Barnavårdsföreningen jobbar för en bra skolvardag, ända från förskolan till slutet på andra stadiet.

”Jag tycker att du är ärlig”. ”Du är nog stark”. ”Jag tror att du är ganska kreativ”. ”Du är empatisk”.

Vi sitter i en gymnasieklass och den studerande som tar emot kortet ska säga tack och spara sitt kort. De två resterande korten läggs underst i packen. Sedan skickas packen vidare till hen som just fick ta emot sitt styrkekort. Denne lyfter i sin tur de tre översta korten, och väljer ut det lämpligaste kortet person till vänster.

Det är ganska tyst i klassrummet. Stämningen är en blandning av förväntan, iver, nervositet och spelad likgiltighet. Någon verkar vara lite skeptisk, någon lättad över att den valde ett kort med en styrka som verkade passa personen bredvid, fastän den inte känner hen så bra, någon annan kanske funderar hur länge vi ska hålla på.

Kortpacken skickas runt med bildsidan neråt, tills alla i klassen har fått åtminstone två styrkor av sin klasskamrat. Det går bra att byta riktning efter första varvet.

Jag sitter i klassen med ungdomarna och leder övningen. Vi som jobbar med förebyggande skolarbete på Barnavårdsföreningen strävar efter att stärka ungdomarnas självkänsla. Målet med den här övningen är att utveckla den ungas självbild, och dessutom får deltagarna öva på att ge och ta emot komplimanger.  

För de allra flesta elever verkar det kännas väldigt bra att få höra klasskamraterna tycka att de har goda egenskaper. Som vuxen är det speciellt att få följa med den här stunden i klassrummet. De flesta studeranden tar leken på allvar och det gör övningen till en bra stund - en fin stämning sprider sig i rummet.

Efteråt funderar vi tillsammans på hur de unga tycker att övningen kändes, och om de kände igen sig i styrkekorten de fick. Vi talar om att andra kan se styrkor i oss som vi själv inte ser eller bekräfta en uppfattning om oss själva som vi redan har. Vi kan också ha en styrka fastän vi inte beter oss enligt den i alla sammanhang.

En positiv självbild hjälper oss att klara oss bättre i livet – men ibland kan vi behöva uppmuntran för att hitta våra egna styrkor. Det gäller både unga och vuxna. Vi behöver alla en motvikt till vår kritiska inre röst som säger ”du kan inte” eller ”typiskt dig, nu gjorde du bort dig igen”. Att få höra andra lyfta fram ens goda sidor och styrkor kan fungera väldigt stärkande.


Styrkekorten fungerar bra som underlag för diskussioner. Med deras hjälp kan man öka både enskilda individers självkännedom och medvetenheten om roller i en grupp. Man kan välja kort åt sig själv eller andra i gruppen. Korten passar bra både för unga och vuxna.

Beställ dina Styrkekort här! >>>

 
Christina Holm
Sakkunnig inom ungdoms- och skolverksamhet | Nuoriso- ja koulutoiminnan asiantuntija
+358400618451
BF i skolan i Nyland

Vi på eftis lär barnen att bli bättre kompisar

Bättre kompisrelationer och ökad trivsel är målet med programmet Vi på eftis. Alla barn på Barnavårdsföreningens eftisar får vara med och lära sig viktiga kunskaper för att alla ska trivas bättre.Läs mera »
Isabella Franck

Kohti lapsiystävällisempää yhteiskuntaa

”Lapsen oikeuksien sopimus täytti 30 vuotta, mitä nyt tapahtuu? Lapsen oikeuksien sopimuksen takana on vuosien työ, mutta paljon tehtävää on vielä jäljellä”, toiminnanjohtajamme Pia Sundell kirjoittaa blogissaan. Läs mera »
Pia Sundell

Vi styr mot ett barnvänligare samhälle

"Barnkonventionen fyllde trettio år, men vad händer nu? Bakom konventionen ligger många år av jobb; starka krafter och eldsjälar har bidragit till den utveckling vi kan se i dag. Trots många framsteg och framgångar återstår ännu mycket arbete", skriver vår verksamhetsledare Pia Sundell i sin bloggtext.Läs mera »
Pia Sundell

Aistiherkkyys: Mistä kenkä puristaa, kun lapsi kiukkuaa?

"Pukeutumistilanteessa lapsi raivoaa, kun sukat ovat huonosti ja vaatteiden laput hankaa. Isossa ihmisjoukossa toinen lapsi muuttuu levottomaksi ja toiminta tilanteeseen sopimattomaksi. Kolmannelle ruokailutilanteet ovat vaikeita, hän yökkäilee ja on tarkka siitä, millainen koostumus ruoassa on, muuten hän ei syö. Kuulostaako tutulta?" Lue Tiina Ruoho-Petterssonin kirjoittama blogiteksti aistiherkistä lapsista. Läs mera »
Tiina Ruoho-Pettersson