Färgpennor i olika färger

5 + 1 tips för en kreativ daghemsmiljö

04.10.2019 kl. 09:30
Barn ska få uttrycka sig musikaliskt, visuellt, verbalt och kroppsligt på daghemmet. Att uppleva och uttrycka konst har många positiva effekter på barn, det främjar barnens förutsättningar för lärande, sociala färdigheter och positiva självbild. Läs våra tips på hur du kan skapa en kreativare miljö på daghemmet!


Konst har flera positiva effekter på barn. Ändå visar en ny rapport finns det flera brister i konstfostran på daghemmen.

Estetiska och inspirerande lärmiljöer, mångsidigt material samt tillräcklig handledning uppmuntrar barn att bekanta sig med många olika uttrycksformer. 

 

Här kommer 5 + 1 tips för en kreativare lärmiljö på daghemmet:
 

  1. Lyssna på vad barnen tänker och tycker!
    Lärmiljöerna finns till för barnen och de ska planeras och utföras tillsammans med dem. Barnets perspektiv, intressen och behov ska vara i fokus då lärmiljöerna planeras. Var inte heller rädd för att ändra och forma om de miljöer som uppstått!
     

  2. Locka till självständighet!
    Då barnen får använda sitt kreativa tänkande till att själva planera vad som kan skapas av ett visst material, utvecklas deras förmåga att tänka och lära sig.

    Barnets självständighet uppmuntras om materialet är tydligt framsatt och med en lämplig mängd material på varje hylla eller i varje låda. Bilder ger materialen en tydlig, egen plats och bilderna hjälper barnen att ta åt sig av materialet och städa undan efter sig.
     
  3. Uppmuntra till drama, teater och musik!
    Bygg en scen - materialet vid scenen kan variera från instrument till maskeradkläder och handdockor.

    Även instrument kan finnas tillgängliga för barnen, så att de inte behöver fråga en vuxen för att kunna musicera. Personalen på Barnavårdsförenigens daghem har upplevt att det fungerar bra att ha instrumenten tillgängliga men att det är viktigt att presentera varje instrument och lära barnen hur man spelar på dem.
     
  4. Inget rätt eller fel.
    Ett utforskande material är ett material där det inte finns något rätt eller fel. Man behöver inte veta vad det ”ska bli” och materialet kan användas om och om igen.

    Duplo, Lego, kuddar av olika former, Geomag, Regnbågsklossar, Noppers, Jolly Heap, Brio Builder, Multilink, plusplus, Magna Tiles, Polydron, Zoob, Quadrilla, Clics är exempel på utforskande material – ja, listan kan bli hur lång som helst.

    Utbudet av bygg- och konstruktionsleksaker är väldigt stort men man kan även göra eget byggmaterial av till exempel papprullar och återvinningsmaterial.
     
  5. Skapa eget material!
    En låda med okokt spagetti och olika formers pasta är exempel på själv skapta utforskande material. Barn kan till exempel gilla att trä spagetti genom pasta som är som ett rör.

    Ett annat exempel på självskapt material är plastflaskor fyllda med vatten eller olja och glitter och paljetter. Detta material är spännande att skaka på och se hur glittret rör sig i flaskan.

    På ett daghem får barnen undersöka i vilka material papiljotter fastnar och skramla på burkar med olika innehåll.

+ 1. Gör er egen modellera!

Recept:

     
5 dl vetemjöl

2 dl salt

3 msk vinsyra

eller citronsyra

5 dl kokande vatten

2,5 msk olja

Livsmedelsfärg

Blanda mjöl, salt och vinsyra i en bunke. Tillsätt kokande vatten och olja och rör om tills du har en deg.

Låt svalna i ca 10 minuter och knåda degen slät.

Färga med livsmedelsfärg.

Förvara i en tätt försluten burk.


För mera tips om hur du kan göra lärmiljöerna på daghem mera lockande, ladda ner Lockande lärmiljö – idéboken.

Idéboken baserar sig på projektet Lockande lärmiljö som pågick från januari 2018 till januari 2019 och finansierades av Utbildningsstyrelsen. Målet med projektet var att utveckla lärmiljöerna på daghemmen så att materialet barnen har till sitt förfogande är adekvat, signalstarkt och utmanar till fantasi, kreativitet och rörelse. Lärmiljöerna överensstämmer med grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Källa: Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2018

 
Cecilia Jaakkola
Chef för småbarnspedagogik | Varhaiskasvatuspäällikkö
+358469200775
Lärare i klassen

Hur ser du på din elev?

"Vi som jobbar i skolor kan ha förväntningar på hur elever ska bete sig och hur klassen ska fungera. Efter många år av arbete i skolor har jag märkt att det är lätt hänt att våra förväntningar inte alltid stämmer överens med det vi möter i klassen – det är nödvändigtvis inte sämre eller bättre, utan kanske annorlunda än vi tänkt oss." Läs bloggtexten skriven av Maria Ostrow, sakkunnig inom barn- och familjearbete.Läs mera »
Maria Ostrow
Glad tonårspojke

3 övningar för att lära känna varandra i klassen

Hur får man en grupp att fungera tillsammans? Då eleverna lär känna varandra ökar förståelsen för att alla är olika och atmostäfer i klassen blir bättre. Även i klasser där eleverna gått länge tillsammans kan man alltid stärka samhörigheten och bli bättre bekant med klasskompisarna. Här kommer tre övningar som fungerar i alla klasser! Läs mera »
Eva Söderlund
Ett glatt barn

Barnet lyser upp av ett tack

Lägg märke till när barnet beter sig bra och ge beröm! Det är ett av de enklaste och effektivaste sätten att motivera barnet till att göra på samma sätt i fortsättningen. För barnet är en förälders beröm en värdefull belöning, skriver Minna Kuosmanen, sakkunnig inom barn- och familjearbete i sitt blogginlägg.Läs mera »
Minna Kuosmanen
Tecknat hjärta

Familjefrukost på dagis gav nya vänner

”Via daghemmet har våra barn och vi föräldrar knutit meningsfulla vänskapsband och fått utbyte, roliga stunder och stöd. Under fem år på Barnavårdsföreningens daghem har vår familj firat både nyår och valborg med andra dagisfamiljer, suttit på stranden, besökt stugor och simstadion tillsammans”, skriver en förälder i vår blogg. Läs mera »
Cecilia Jaakkola