Lapsi rannalla

Myös lapsen on saatava lomailla

14.06.2019 kl. 09:00
"Lapsi tarvitsee rauhaa ja taukoa arjesta aivan yhtä paljon kuin me aikuiset", kirjoittaa päiväkodin johtaja Heidi Höckert-Palin blogissamme.

Kesä on täällä - nautimme auringosta ja lämmöstä. Nyt myös perheet viimeistelevät kesän suunnitelmia.

Kesän palapelin kokoaminen voi olla haastavaa. Suunnittelemisesta tulee erityisen hankalaa, jos jompikumpi vanhemmista on vaihtanut työpaikkaa hiljattain tai jos perheen tukiverkosto on olematon. Jos perheessä on useampi lapsi, suunnitteleminen muuttuu vielä haastavammaksi ja jos perheessä on koululaisia pitkine kesälomineen yhteisestä perhelomasta voi tulla hyvin lyhyt.

Mitä tehdä? Miten pystyy antamaan lapsilleen mahdollisuuden viettää rauhassa aikaa perheen kanssa, saada ottaa päivä kerrallaan ja tehdä jotain hauskaa yhdessä? Useimmat haluavat lapsilleen parasta, kuten ihania muistoja perheen yhteisistä kesistä.

Käytännössä tämä merkitsee sitä, että aikuisten lapsivapaan loman takia alle kouluikäiset lapset ovat päiväkodissa lähes koko vuoden.

Asiasta ei puhuta ääneen, mutta on olemassa vanhempia, jotka haluavat lomailla ilman lapsiaan. Heitä ei välttämättä ole kovin monta. Tietenkin vanhemmat tarvitsevat keskinäistä aikaa joskus, hoitaakseen parisuhdettaan tai tekemään jotain yhdessä. Säännöllisen oman ajan järjestäminen itselleen on hyvä asia. Mutta sen ei saisi tapahtua lasten perheen kanssa viettämän loma-ajan kustannuksella. Tämä merkitsee sitä, että aikuisten lapsivapaan loman takia alle kouluikäiset lapset ovat päiväkodissa lähes koko vuoden.

Lapsille on myös vähintään yhtä tärkeää saada lomaa päiväkodista kuin meille aikuisille saada lomaa töistä.

Vanhemmilla ei ole suurempaa oikeutta lomaan kuin lapsilla. Lapsille on myös vähintään yhtä tärkeää saada lomaa päiväkodista kuin meille aikuisille saada lomaa töistä. Myös perheen pienimmät ovat olleet ”työpaikallaan” koko vuoden – joskus nuhaisina ja yskässä, joskus väsyneinä ja kiukkuisina – mutta toivottavasti useimmiten iloisen innokkaina, kun saavat leikkiä, oppia ja havaita maailmaa yhdessä ystävien ja kannustavien kasvatusalan ammattilaisten kanssa. Lapset tarvitsevat rauhaa ja taukoa arjesta aivan yhtä paljon kuin sinä ja minä.

Jos me päiväkodissa huomaamme, että jollakulla lapsella ei ollenkaan ole lomaa tai ainoastaan lyhyt vapaa puhumme vanhempien kanssa lapsen loman tärkeydestä. Meidän vastuullamme on puolustaa lapsen oikeuksia ja tuoda esiin heidän tarpeensa.

Lapselle tärkeintä on saada viettää aikaa perheensä kanssa ja saada vanhempien jakamaton huomio.

Muistutamme, että lapselle tärkeintä eivät ole matkat, erilaiset ohjelmanumerot, kaikki tutut, joita ei olla tavattu pitkään aikaan tai kaikki se muu, mitä emme talven aikana ole ehtineet tehdä. Lapselle tärkeintä on saada viettää aikaa perheensä kanssa ja saada vanhempien jakamaton huomio. Saada tuntea, että hän ovat tärkeä vanhemmilleen ja pyyteettömästi rakastettu sellaisena, kuin on.

Mutta kysymys lasten lomasta ei ole mustavalkoinen. On olemassa lapsia, joiden vanhemmilla ei ole lomaa ja joilla ei ole varaa virkavapaaseen edes lyhyttä lomaa varten. On perheitä, joilla ei ole sukulaisia ja ystäviä, jotka voivat hoitaa lapsia, kun vanhempi tai vanhemmat ovat töissä ja on valitettavasti myös perheitä, jossa väkivalta ja riippuvuus ovat osa arkea. Silloin päiväkodilla on tärkeä tehtävä, ja silloin olemme paikalla teitä ja lapsianne varten, jotta voisimme tehdä kesästä turvallisen, ilon täyteisen ajan lasten parasta ajatellen.
Barnavårdsföreningen (BF) on Suomen vanhin lastensuojelujärjestö, perustettu 1893. Teemme asiantuntemuksella työtä paremman lapsuuden, vahvemman vanhemmuuden ja lapsiystävällisemmän yhteiskunnan puolesta, sekä ruotsiksi että suomeksi.
Heidi Höckert-Palin

”Nu vet jag att jag inte kan berömma mitt barn för mycket”

En lättare vardag och ett stärkt föräldraskap är det viktigaste Pia och Mikael fick med sig efter att ha deltagit i Familjeskolan POP på Barnavårdsföreningen. De deltog i programmet med sin sexåring. Läs hela blogginlägget om Familjeskolan POP. Läs mera »
Sanna Karlsson
man och kvinna sitter på trappa

Kunde saker och ting ha slutat annorlunda och andra frågor kring en skilsmässa

"Är barnets liv förstört nu? Hur hamnade vi här? Svaren på frågorna mitt i en separation är inte lätta att hitta, men det kan vara till tröst att höra att saker och ting oftast faller på plats med tiden." Läs hela blogginlägget skrivet av Anne Bjaerre, sakkunnig inom barn- och familjearbete. Läs mera »
Pia Graniittiaho

Varje barn ska skyddas

"Du hör att en vuxen skriker. På andra sidan ditt vardagsrum träffar någon eller något väggen. Du tar några steg närmare grannlägenheten, men du kan ändå inte tyda vad som pågår. Då kommer gråten. Ett barn vars röst tränger sig genom dina tapeter, på din sida om väggen, in i ditt hem. Du känner oron vrida sig i magen, vad ska du göra nu?" Läs hela blogginlägget skrivet av verksamhetsledare Pia Sundell. Läs mera »
Pia Sundell
Lärare i klassen

Hur ser du på din elev?

"Vi som jobbar i skolor kan ha förväntningar på hur elever ska bete sig och hur klassen ska fungera. Efter många år av arbete i skolor har jag märkt att det är lätt hänt att våra förväntningar inte alltid stämmer överens med det vi möter i klassen – det är nödvändigtvis inte sämre eller bättre, utan kanske annorlunda än vi tänkt oss." Läs bloggtexten skriven av Maria Ostrow, sakkunnig inom barn- och familjearbete.Läs mera »
Maria Ostrow
Glad tonårspojke

3 övningar för att lära känna varandra i klassen

Hur får man en grupp att fungera tillsammans? Då eleverna lär känna varandra ökar förståelsen för att alla är olika och atmostäfer i klassen blir bättre. Även i klasser där eleverna gått länge tillsammans kan man alltid stärka samhörigheten och bli bättre bekant med klasskompisarna. Här kommer tre övningar som fungerar i alla klasser! Läs mera »
Eva Söderlund