5 tips på hur du förbättrar relationen till din tonåring

18.01.2019 kl. 11:57
Känner du att relationen till din tonåring kunde vara bättre? Har du rent av gjort ett nyårslöfte om att ge din tonåring mera tid och uppmärksamhet? Barnavårdsföreningens experter ger dig fem tips på hur du som förälder kan förbättra relationen till ditt tonåriga barn.

Det kan lätt bli bråk och tjat i vardagen – och det påverkar stämningen i hela familjen. Det kan handla om blixtrande känslor, häftiga debatter eller vitt skilda åsikter om språkbruk, läxor, hemkomsttider, kompisar eller vardagssysslor. Tonårstiden kan vara turbulent för den unga och då är det viktigt att som förälder kunna ta emot dessa känslostormar.

Här kommer fem tips på hur du kan förbättra relationen till din tonåring:

1. Ge din tonåring tid och närvaro

Tonåringar behöver uppmärksamhet och tid tillsammans med sina föräldrar, men det glömmer vi föräldrar lätt bort i vår hektiska vardag. Kravlös tillvaro hemma i soffan, gemensam tid i bilen på väg till eller från hobbyn, matlagnings- och spelstunder tillsammans är värdefull tid för hela familjen.

Stanna upp och lyssna på din tonåring. Akta dig för att ställa för många frågor, undvik att kritisera.

2. Sänk kraven

Det är inte ovanligt att tonårsföräldrar har för höga krav och förväntningar på sina barn, vilket i sin tur kan leda till konflikter och dålig stämning. Många tonåringar behöver fortfarande mycket hjälp och stöd av sina föräldrar och andra vuxna. Vanliga exempel är hur tonåringen kommer upp på morgonen, hinner till skolan, tar ansvar för sin skolgång eller sin personliga hygien. Att ständigt påminna den unga leder lätt till frustration hos föräldrarna – men också hos tonåringen själv.

Som förälder är det viktigt att vara medveten om att tonåringar utvecklas i olika takt och har olika färdigheter. Acceptera din tonåring som hen är – jämför inte med andra barn i samma ålder.

3. Ta vara på spontana stunder

Märker du när din tonåring tar kontakt och söker sig till ditt sällskap? Tonåringar behöver också stunder av uppmärksamhet och det är inte ovanligt att det sker under kvällstid - eller precis då man som förälder upplever sig ha fullt upp med någonting annat. Var därför lyhörd för din tonåring och var beredd på att släppa det du själv gör för en spontan stund tillsammans.

Kom ihåg att vara lugn, vänlig och närvarande och lyssna på vad just din tonåring har på hjärtat. Det kan handla om ett kort ögonblick och väldigt små saker i en vuxens värld, men det kan ha en stor betydelse i tonåringens liv.

4. Reservera tid på förhand

En del familjer har invanda rutiner för gemensam samvaro, andra umgås mera spontant. Påminn dig själv och dina familjemedlemmar om de gemensamma stunderna.

Skriv in tiden i en familjekalender eller varför inte på en tydlig lapp, till exempel i formen av en stjärna, som påminner om de kommande stunderna tillsammans.

5. Lägg märke till det positiva

Mitt i all irritation och frustration blir det lätt fokus på det negativa och det goda får mindre uppmärksamhet. Vi har alla våra bra och dåliga dagar, även tonåringarna. Berätta vad du uppskattar och passa på att ge en komplimang, till exempel genom att tacka för den gemensamma stunden. Ge beröm och kom ihåg att också uppmärksamma tonåringens små ansträngningar.

Vad kan jag som förälder göra för att hjälpa – inte stjälpa?

Många föräldrar önskar hjälp i att vända den negativa relationen med sin tonåring till mer positiv. Andra önskar konkreta verktyg i att kunna stödja tonåringens självkänsla. Föräldrar lyfter också fram en önskan att kunna uppleva att de lyckats i sitt föräldraskap.  

Föräldrawebben är en svenskspråkig kurs som stödjer tonårsföräldrar över nätet. Målet med Föräldrawebben är att utveckla en god relation mellan förälder och tonåring och att minska bråk och konflikter. Föräldrawebben administreras av Barnavårdsföreningens experter och har fortlöpande anmälan. Välkommen med!

 

Läs mera om Föräldrawebben och anmäl dig! 

 

 
Maria Karhela
Sakkunnig inom barn- och familjearbete, neuropsykiatrisk coach | Lapsiperhetyön asiantuntija, neuropsykiatrinen valmentaja
+358504156393

Några tankar från en separation

”Jag känner mig så trött och energilös. Att skiljas eller separera från den man tidigare har älskat är tungt. Mycket tungt. Har man familj är den nu splittrad och alla familjemedlemmar, inklusive barnen, är omskakade i detta skede. Men som en vän sa till mig: Ta ett steg. Ta ett steg i taget”, skriver Mattias Andersson i Barnavårdsföreningens blogg. Läs mera »
Anne Bjaerre

Sista våren på dagis

"Min sons tid på daghemmet börjar gå mot sitt slut - nästa höst börjar förskolan. Han började på daghemmet då han var ett och ett halvt år, och då minns jag att det kändes som om han skulle ha otaliga år på dagis framför sig", skriver Muluken Cederborg i Barnavårdsföreningens blogg.Läs mera »
Muluken Cederborg

Pappa, ta hand om dig själv efter skilsmässa

”Ungefär hälften av äktenskapen slutar i skilsmässa”. Ja, det visste jag visserligen men sådant angår ju inte en själv. Tills vårt 13-åriga parförhållande slutade i skilsmässa för snart ett år sedan. Läs blogginlägget om pappor i skilsmässa, skrivet av socialpsykolog och forskare Rasmus Mannerström.Läs mera »
Anne Bjaerre

Tjejvillan i Helsingfors, något just för dig?

Kika in i den nyinflyttade Tjejvillan! En plats i centrala Helsingfors för dig i tonåren som identifierar dig som flicka.Läs mera »
Pia Graniittiaho

Elisabet Hakkola – i Barnavårdsföreningens tjänst under fyra årtionden

Barnavårdsföreningen har en lång historia av framstående kvinnor i föreningens förtjänst. Det sista inlägget i bloggserien lyfter fram verksamhetledare Elisabet Hakkola. Serien har skrivits av historiker Aapo Roselius. Läs mera »
Anna Alenius