Vad är Lockande lärmiljö?

09.04.2018 kl. 12:15
Inkluderande, uppmuntrande och tillåtande.
Så beskriver de nationella Grunderna för planen för småbarnspedagogik lockande lärmiljöer på daghem.

"Vad är lockande lärmiljö för dig?"

 

Den frågan fick föreståndarna vid daghemmen som deltar i projektet Lockande lärmiljö. Deras svar är sammanställda i ordmolnet ovan.

 

De nationella Grunderna för planen för småbarnspedagogik beskriver lärmiljön på daghem som inkluderande, uppmuntrande och tillåtande. Där kan barnen känna sig trygga att utforska sina egna intressen och ta egna initiativ.

 

Miljön ska främja lärande, locka barnen till fysisk aktivitet och möjliggöra olika typer av lek där barnen får upptäcka, utforska, uppleva, utvecklas och utmana sina färdigheter.

 

Lockande lärmiljö fokuserar specifikt på att tillsammans med barnen utveckla daghemmens inomhusmiljö. Målet är att utforma miljöer som är tillgängliga för barnen och som lockar till aktivt utforskande i leken.

 

Hur kan vi göra miljön på dagis mer lockande?

 

För att skapa en lockande lärmiljö kan man som vuxen bland annat:

 

- Göra det möjligt för barnen att experimentera och upptäcka i leken.

- Utforska tillsammans utgående från barnets initiativ och intressen. Lyssna och vara lyhörd, ta vara på barnens spontana frågor och upptäckter. 

- Stiga ut ur vuxenperspektivet. Att jämbördigt upptäcka saker tillsammans kan öppna upp för helt nya möjligheter. 

- Låta barnet associera fritt. Utan att tolka för barnet, eller berätta hur barnet ska handla eller göra.

 

Projektet Lockande lärmiljö

 

Projektet Lockande lärmiljö är ett statsfinansierat samarbetsprojekt mellan Barnavårdsföreningen i Finland och Stiftelsen Sedmigradsky. Målet med projektet är att öka personalens kunnighet att utveckla pedagogiskt innovativa lärmiljöer i samverkan med barnen, och öka barnens möjligheter till upptäckande och utforskande i leken på daghem.

 

Du kan följa projektets blogg här:

lockandelarmiljo.blogspot.fi

Du hittar Lockande lärmiljö också på Facebook.

 

 
Cecilia Jaakkola
Chef för småbarnspedagogik | Varhaiskasvatuspäällikkö
+358469200775

Virtuell samling på dagis får beröm

I och med coronaviruset har många barn nya dagsrutiner då föräldrar i mån av möjlighet uppmanas sköta sina barn hemma. För att upprätthålla kontakten med de barn som är hemma träffas Tölö Daghem över nätet. Samlingarna har visat sig vara väldigt populära – i onsdags var det 32 barn, tre hundar och ett marsvin som deltog via sina webbkameror. Läs mera »
Tölö Daghem

Samlade tips för småbarnsföräldrar

Att skapa nya rutiner i vardagen kan vara utmanande för många familjer med småbarn hemma. Hjälp andra genom att skicka in dina bästa tips till oss. Vi uppdaterar artikeln efter hand.Läs mera »
Anna Alenius
Tecknat hjärta

Familjefrukost på dagis gav nya vänner

”Via daghemmet har våra barn och vi föräldrar knutit meningsfulla vänskapsband och fått utbyte, roliga stunder och stöd. Under fem år på Barnavårdsföreningens daghem har vår familj firat både nyår och valborg med andra dagisfamiljer, suttit på stranden, besökt stugor och simstadion tillsammans”, skriver en förälder i vår blogg. Läs mera »
Cecilia Jaakkola
Lapsi rannalla

Myös lapsen on saatava lomailla

"Lapsi tarvitsee rauhaa ja taukoa arjesta aivan yhtä paljon kuin me aikuiset", kirjoittaa päiväkodin johtaja Heidi Höckert-Palin blogissamme. Läs mera »
Heidi Höckert-Palin
Fingerfärger

Idébok som lockar till lek

Lockande lärmiljö - idéboken erbjuder konkreta tips för att skapa inspirerande miljöer på daghem. En lockande lärmiljö gör att barnen blir mera aktiva och uppmuntrar till utforskande i lek. Idéboken riktar sig till professionella inom småbarnspedagogik och kan laddas ner gratis på vår webbplats. Läs mera »
Cecilia Jaakkola