Nuorella on paljon myönteisiä ominaisuuksia, jotka saattavat jäädä vähemmälle huomiolle vuorovaikutuksellisten ristiriitojen vuoksi.
Nuori kaipaa myönteistä huomiota
Liiallinen huomauttelu vaikkapa epäonnistumisista, koulun ja muiden asioiden hoitamisen suhteen, voi horjuttaa nuoren itsetuntoa ja vähentää hänen yrittämishaluaan. Tämän seurauksena vuorovaikutukseen tulee helposti kielteinen sävy, joka heikentää keskusteluyhteyttä ja asioiden sujumista. Tämä lisää vanhemman ja nuoren välistä ymmärtämättömyyttä. Vanhempi pitää asioiden sujumista usein itsestään selvyytenä. Nuori kuitenkin tarvitsee myönteistä huomiota yrityksistään ja onnistumisistaan. Näin nuori kokee, että hänen ponnisteluillaan on merkitystä.
Nuorelta odotetaan paljon
Haastavasti käyttäytyvä nuori kuormittaa koko perheen hyvinvointia ja vuorovaikutusta. Vaikutukset heijastuvat myös kouluun, kaveripiiriin, harrastuksiin ja vanhempien työpaikoille.
Erityisesti nuori, jolla on normaalia kehitystä monella eri osa-alueella hankaloittavia neuropsykiatrisia vaikeuksia, tarvitsee vanhemmiltaan paljon enemmän tukea kuin muut ikäisensä. Vanhemmat vuorostaan voivat kokea tarvitsevansa tukea ja ohjausta nuoren käyttäytymisen ymmärtämiseen, ja apua kehityksen tukemiseen.
Vanhemman huoli lapsensa tulevaisuudesta saa heidät usein hyvää tarkoittaen odottamaan nuorelta enemmän, kuin mihin hän pystyy. Odotukset voivat tulla esille kyselyinä ja jatkuvana pieniinkin asioihin puuttumisina mutta eivät selkeinä toiveina. Nuori voi kokea tämän painostavana.