Kannanotto: Lyhytnäköisistä leikkauksista vakavat seuraukset perheille

20.08.2020 klo 13:44
Suomen vanhimpana lastensuojelujärjestönä, ja ainoana ruotsinkielisenä sellaisena, Barnavårdsföreningen on huolestunut siitä, mitä seuraa, jos suunnitellut leikkaukset sosiaali- ja terveysalan järjestöjen rahoitukseen toteutuvat.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa rahoitus sosiaali- ja terveysalan järjestöille leikataan 127 miljoonalla eurolla. Tämä on 33 prosentin vähennys.

Jos näin tuntuvat leikkaukset toteutuvat ne lapset, nuoret ja perheet, joilla jo ennestään on haasteita arjessaan, tulevat kohtaaman lisää vaikeuksia. Järjestöt tarjoavat usein palveluja, joita kunnat tai valtio eivät pysty tarjoamaan, tai ei ole lakisääteistä velvollisuutta tarjota. Valtioavustusten avulla palvelut ovat edullisia niitä käyttävälle ihmiselle. Jos avustuksia leikataan palvelut eivät ole jatkossa kaikkien ulottuvilla tai häviävät kokonaan.

Investointi lapsiin ja nuoriin on sijoitus tulevaisuuteen. Kokemukset 1990-luvun lamasta osoittavat, että leikkauksilla on pitkäkantaiset ja vakavat seuraukset. Kerta kerran jälkeen on todettu, että tätä virhettä ei saa toistaa.

Nyt olemme keskellä uutta kriisiä.

Pandemia on johtanut siihen, että monet voivat huonommin ja avun tarve on suurempi kuin pitkään aikaan. Rajoitukset, lomautukset, harvemmat sosiaaliset kontaktit kodin ulkopuolella, lisääntynyt alkoholinkäyttö kodeissa ja perheväkivallan kasvanut riski ovat johtaneet monessa perheessä turvattomaan arkeen.

Tuntuvat leikkaukset sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuksiin tässä vaiheessa on lyhytnäköistä päätöksentekoa, eikä myöskään kustannustehokasta. Tarvitsemme pitkäaikaisia ratkaisuja, jotka turvaavat monimuotoiset palvelut lapsille ja nuorille, myös ruotsiksi.

Barnavårdsföreningenin mukaan budjettiehdotusta on muutettava. Järjestöjen toimintaedellytykset on turvattava.

Yhteiskunnallamme ei ole varaa menettää järjestöjen tärkeää panosta ja asiantuntemusta.

Pia Sundell
Barnavårdsföreningen

Barnavårdsföreningen osallistuu SOSTEn kampanjaan Onneksi on joku - Tur arr det finns nån, joka tekee järjestöt näkyväksi .

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 230 sosiaali- ja terveysalan järjestöä sekä useita kymmeniä muita yhteistyöjäsentahoja.

Lue SOSTEn valtuuston kannanotto budjettiehdotukseen suomeksi tai ruotsiksi.

Pia Sundell
Verksamhetsledare | Toiminnanjohtaja
+358405019105
Pia leder det operativa arbetet på Barnavårdsföreningen. Hon är också bl.a. vice ordförande för Centralförbundet för Barnskydd | Pia johtaa BF:n operatiivista työtä. Hän on myös mm. Lastensuojelun Keskusliiton varapuheenjohtaja.

Selvin päin kesään

Barnavårdsföreningen osallistuu kansalliseen kamppanjaan ​ Selvin päin kesään, ​jonka tavoitteena on kannustaa nuoria viettämään päihteetöntä vapaa-aikaa ja lomaa.

Kaipaatko tukea vanhemmuuteen?

Vanhempainohjaus tarjoaa sinulle käytännön vinkkejä myönteisempään arkeen sekä mahdollisuuden pohtia asioita yhdessä ammattilaisen kanssa.