Kannanotto: Lyhytnäköisistä leikkauksista vakavat seuraukset perheille

20.08.2020 klo 13:44
Suomen vanhimpana lastensuojelujärjestönä, ja ainoana ruotsinkielisenä sellaisena, Barnavårdsföreningen on huolestunut siitä, mitä seuraa, jos suunnitellut leikkaukset sosiaali- ja terveysalan järjestöjen rahoitukseen toteutuvat.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa rahoitus sosiaali- ja terveysalan järjestöille leikataan 127 miljoonalla eurolla. Tämä on 33 prosentin vähennys.

Jos näin tuntuvat leikkaukset toteutuvat ne lapset, nuoret ja perheet, joilla jo ennestään on haasteita arjessaan, tulevat kohtaaman lisää vaikeuksia. Järjestöt tarjoavat usein palveluja, joita kunnat tai valtio eivät pysty tarjoamaan, tai ei ole lakisääteistä velvollisuutta tarjota. Valtioavustusten avulla palvelut ovat edullisia niitä käyttävälle ihmiselle. Jos avustuksia leikataan palvelut eivät ole jatkossa kaikkien ulottuvilla tai häviävät kokonaan.

Investointi lapsiin ja nuoriin on sijoitus tulevaisuuteen. Kokemukset 1990-luvun lamasta osoittavat, että leikkauksilla on pitkäkantaiset ja vakavat seuraukset. Kerta kerran jälkeen on todettu, että tätä virhettä ei saa toistaa.

Nyt olemme keskellä uutta kriisiä.

Pandemia on johtanut siihen, että monet voivat huonommin ja avun tarve on suurempi kuin pitkään aikaan. Rajoitukset, lomautukset, harvemmat sosiaaliset kontaktit kodin ulkopuolella, lisääntynyt alkoholinkäyttö kodeissa ja perheväkivallan kasvanut riski ovat johtaneet monessa perheessä turvattomaan arkeen.

Tuntuvat leikkaukset sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuksiin tässä vaiheessa on lyhytnäköistä päätöksentekoa, eikä myöskään kustannustehokasta. Tarvitsemme pitkäaikaisia ratkaisuja, jotka turvaavat monimuotoiset palvelut lapsille ja nuorille, myös ruotsiksi.

Barnavårdsföreningenin mukaan budjettiehdotusta on muutettava. Järjestöjen toimintaedellytykset on turvattava.

Yhteiskunnallamme ei ole varaa menettää järjestöjen tärkeää panosta ja asiantuntemusta.

Pia Sundell
Barnavårdsföreningen

Barnavårdsföreningen osallistuu SOSTEn kampanjaan Onneksi on joku - Tur arr det finns nån, joka tekee järjestöt näkyväksi .

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 230 sosiaali- ja terveysalan järjestöä sekä useita kymmeniä muita yhteistyöjäsentahoja.

Lue SOSTEn valtuuston kannanotto budjettiehdotukseen suomeksi tai ruotsiksi.

Pia Sundell
Verksamhetsledare | Toiminnanjohtaja
+358405019105
Pia leder det operativa arbetet på Barnavårdsföreningen. Hon är också bl.a. vice ordförande för Centralförbundet för Barnskydd | Pia johtaa BF:n operatiivista työtä. Hän on myös mm. Lastensuojelun Keskusliiton varapuheenjohtaja.
Söndrigt hjärta

Blogg: Brev från en separation

"Det är absolut ingen skam att söka hjälp, snarare en smart investering för framtiden och förhoppningsvis ett nytt, bättre liv", skriver en mamma som gått igenom en separation i vår blogg.

Rekry: Ohjaaja Töölön lastenkotiin

Olisiko sinulla suuri sydän, lempeä luonne, touhukkuutta ja omatoimisuutta? Ja tahtoisit vielä tehdä töitä sijaishuollossa ihanien, mutta samalla sinulta paljon vaativien nuorten parissa.

Kun rahaa ei riitä edes bussilippuun

Ehdotetut leikkaukset uhkaavat sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaa. Mitä lapsille ja perheille tapahtuu, jos toiminta häviää? Kysyimme asiakkailtamme ja vastaukset olivat häkellyttäviä.

Parempaa vuorovaikutusta kuohuvien teinivuosien aikana

Teiniaika herättää kysymyksiä ja tunteita useimmissa vanhemmissa ja välillä sukset voivat mennä kotona ristiin ihan kunnolla. Oikeilla työkaluilla ja tiedolla varustettuna vanhempi voi luoda paremman ilmapiirin kotona. Meillä on tarjota laaja valikoima tapoja tukea teinivanhempia ajoissa, ennen kuin ongelmat kasvavat.

”Nu vet jag att jag inte kan berömma mitt barn för mycket”

Vi deltar i SOSTE:s kampanj Tur att det finns nån. Under kampanjen visar vi hur viktigt vår arbete är för barn, unga och familjer. Läs blogginlägget om Pia och Mikael, som fick en lättare vardag och ett stärkt föräldraskap efter att ha deltagit i Familjeskolan POP på Barnavårdsföreningen.

”Nyt tiedän, ettei lasta voi kehua liikaa”

Osallistumme SOSTE:n kampanjaan Onneksi on joku. Kampanjan aikana näytämme kuinka tärkeää työmme on lapsille, nuorille ja perheille. Pia ja Mikael osallistuivat Barnavårdsföreningenin Perhekoulu POP:iin. Blogissa he kertovat omien vanhemmuustaitojen vahvistuneen ja arjen helpottuneen Perhekoulun myötä.
Man som tittar ut över ett öppet hav

Pappablogg: Skilsmässan lade sina spår

"En skilsmässa är minst sagt en förändring, inte bara för mig som man och pappa till två härliga barn, utan för hela den splittrade familjen, släkten och vännerna. Det finns ingen återvändo, men livet går vidare", skriver en pappa som deltagit i vår skilsmässogrupp i vår blogg.
Hymyilevä tyttö ulkona

Chattaa kanssamme tiistaisin ja torstaisin

Chattimme ovat olemassa sinua varten, jolla on kysymyksiä perhearjesta tai teinin kanssa elämisestä ja lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat jonkun, joka kuuntelee. Syksyllä chattimme ovat auki tiistaisin kello 12–14 ja torstaisin kello 16–18.
neljän kuvan kombo jossa lapsia, nuoria ja vanhempia

Valloittava vanhemmuus -luentosarja tukee vanhempia ja ammattilaisia

Vanhemmuus on valloittavaa, ja samalla täynnä haasteita. Syksyn luentosarjamme tarjoaa työkaluja vahvistamaan vanhemmuutta ja ymmärtämään lapsen ja nuoren käyttäytymistä paremmin. Näin voimme tukea vanhemmuutta ja ennaltaehkäistä ongelmia.