Kannanotto: Lyhytnäköisistä leikkauksista vakavat seuraukset perheille

20.08.2020 klo 13:44
Suomen vanhimpana lastensuojelujärjestönä, ja ainoana ruotsinkielisenä sellaisena, Barnavårdsföreningen on huolestunut siitä, mitä seuraa, jos suunnitellut leikkaukset sosiaali- ja terveysalan järjestöjen rahoitukseen toteutuvat.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa rahoitus sosiaali- ja terveysalan järjestöille leikataan 127 miljoonalla eurolla. Tämä on 33 prosentin vähennys.

Jos näin tuntuvat leikkaukset toteutuvat ne lapset, nuoret ja perheet, joilla jo ennestään on haasteita arjessaan, tulevat kohtaaman lisää vaikeuksia. Järjestöt tarjoavat usein palveluja, joita kunnat tai valtio eivät pysty tarjoamaan, tai ei ole lakisääteistä velvollisuutta tarjota. Valtioavustusten avulla palvelut ovat edullisia niitä käyttävälle ihmiselle. Jos avustuksia leikataan palvelut eivät ole jatkossa kaikkien ulottuvilla tai häviävät kokonaan.

Investointi lapsiin ja nuoriin on sijoitus tulevaisuuteen. Kokemukset 1990-luvun lamasta osoittavat, että leikkauksilla on pitkäkantaiset ja vakavat seuraukset. Kerta kerran jälkeen on todettu, että tätä virhettä ei saa toistaa.

Nyt olemme keskellä uutta kriisiä.

Pandemia on johtanut siihen, että monet voivat huonommin ja avun tarve on suurempi kuin pitkään aikaan. Rajoitukset, lomautukset, harvemmat sosiaaliset kontaktit kodin ulkopuolella, lisääntynyt alkoholinkäyttö kodeissa ja perheväkivallan kasvanut riski ovat johtaneet monessa perheessä turvattomaan arkeen.

Tuntuvat leikkaukset sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuksiin tässä vaiheessa on lyhytnäköistä päätöksentekoa, eikä myöskään kustannustehokasta. Tarvitsemme pitkäaikaisia ratkaisuja, jotka turvaavat monimuotoiset palvelut lapsille ja nuorille, myös ruotsiksi.

Barnavårdsföreningenin mukaan budjettiehdotusta on muutettava. Järjestöjen toimintaedellytykset on turvattava.

Yhteiskunnallamme ei ole varaa menettää järjestöjen tärkeää panosta ja asiantuntemusta.

Pia Sundell
Barnavårdsföreningen

Barnavårdsföreningen osallistuu SOSTEn kampanjaan Onneksi on joku - Tur arr det finns nån, joka tekee järjestöt näkyväksi .

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 230 sosiaali- ja terveysalan järjestöä sekä useita kymmeniä muita yhteistyöjäsentahoja.

Lue SOSTEn valtuuston kannanotto budjettiehdotukseen suomeksi tai ruotsiksi.

Pia Sundell
Verksamhetsledare | Toiminnanjohtaja
+358405019105
Pia leder det operativa arbetet på Barnavårdsföreningen. Hon är också bl.a. vice ordförande för Centralförbundet för Barnskydd | Pia johtaa BF:n operatiivista työtä. Hän on myös mm. Lastensuojelun Keskusliiton varapuheenjohtaja.

Lapsella on oikeus tulevaisuuteen

"Vietämme lapsen oikeuksien viikkoa. Meidän aikuisten tehtävä on vahvistaa lasten tulevaisuudentoivoa", kirjoittaa toiminnanjohtajamme Pia Sundell blogissamme.
Iloinen lapsi juoksee ulkona

Blogi: Bonusäiti – yhtä oikeaa tapaa ei ole

Siinä missä biologinen vanhemmuus useimmiten tapahtuu kuin itsestään ja vanhemmuuteen kasvaa pikkuhiljaa, voi bonusäitinä huomata yhdellä ovenavauksella elämäänsä kuuluvan puolison myötä myös lapsia. Eikä vain lapsia vaan myös liuta muita henkilöitä, joilla kaikilla on omat odotuksensa siitä, miten bonusvanhempana pitäisi toimia. Lue bonusäidin kirjoittama positiivinen ja uskoa tulevaisuuteen herättävä blogiteksti uusperheen arjesta.
kahdet jalat joissa punaiset ja siniset tennarit nurmikolla

”Leiri on erityislapselle tylsän kesä valopilkku”

Tutut ohjaajat ja turvallinen ilmapiiri ovat houkutelleet Eliaksen mukaan Barnavårdsföreningenin erityislasten kesäleireille vuosi toisensa jälkeen. Hänen äitinsä sanoo, että leirit ovat olleet odotettu valopilkku yksinäisen lapsen kesäpäiviin.
Aikuinen katsoo lasta ymmärtävästi

Blogi: Mitä lapsen haastavan käytöksen takana on?

"Miksi lapsi kiukkuaa, ärsyyntyy tai vastustelee? Näkemällä käytöksen taakse voidaan auttaa ja tukea lasta", kirjoittaa asiantuntijamme Minna Kuosmanen blogissaan.

Blogg: Brev från en mamma till tonåringar

”Jag insåg att jag pratade alldeles för mycket om regler, istället för att lyssna in mina tonåriga döttrar. Redan efter några veckor kände jag mig stärkt i mitt föräldraskap.” Läs bloggen skriven av en förälder som gått nätkursen Föräldrawebben!
Söndrigt hjärta

Blogg: Brev från en separation

"Det är absolut ingen skam att söka hjälp, snarare en smart investering för framtiden och förhoppningsvis ett nytt, bättre liv", skriver en mamma som gått igenom en separation i vår blogg.

Kun rahaa ei riitä edes bussilippuun

Ehdotetut leikkaukset uhkaavat sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaa. Mitä lapsille ja perheille tapahtuu, jos toiminta häviää? Kysyimme asiakkailtamme ja vastaukset olivat häkellyttäviä.

Parempaa vuorovaikutusta kuohuvien teinivuosien aikana

Teiniaika herättää kysymyksiä ja tunteita useimmissa vanhemmissa ja välillä sukset voivat mennä kotona ristiin ihan kunnolla. Oikeilla työkaluilla ja tiedolla varustettuna vanhempi voi luoda paremman ilmapiirin kotona. Meillä on tarjota laaja valikoima tapoja tukea teinivanhempia ajoissa, ennen kuin ongelmat kasvavat.