Hoppa till innehåll
menu
Blogg

Övning i klassen: Tala om kriget i Ukraina

Kriget i Ukraina väcker tankar och frågor hos många barn och unga. Hur ska man ta upp krisen till diskussion i klassen? Ta del av vår lektionsplanering för årskurserna 3–9 i bloggen.

Två flickor på en trappa

Introducera klassen till ämnet

Förbered gärna lektionen genom att läsa igenom våra tips på hur man talar om en krissituation med barn. Bloggen är skriven för föräldrar, men fungerar som stöd för alla som bemöter barn och unga.

Du kan introducera klassen till ämnet genom att ställa frågan:

Vad väcker kriget i Ukraina för tankar och frågor hos dig?

Be eleverna berätta muntligt eller skriva sina svar anonymt på post it-lappar. Du känner gruppen bäst och vet vad som blir bäst för just din grupp. Rätta gärna till missuppfattningar och poängtera att det är vuxnas ansvar att hantera situationen och göra sitt bästa för att barn ska ha det tryggt och bra.

Fyrahörnsövning - tala om kriget i Ukraina

  • I en fyrahörnsövning får eleverna ta ställning till olika påståenden genom att gå till olika hörn av klassrummet. De olika hörnen i klassrummet representerar olika åsikter. Läs upp frågan och be eleverna välja det alternativ som passar dem bäst.

Påstående 1: Kriget gör mig:

  • Rädd
  • Arg
  • Ledsen
  • Annan känsla?

Påstående 2: Jag känner mig trygg i Finland:

  • Alltid
  • Ibland
  • Inte alls
  • Eget alternativ?
  • Följdfrågor: Vad gör att du känner dig trygg?Vad gör att du känner dig otrygg?

Påstående 3: Om jag känner mig orolig så kan jag prata med:

  • En förälder
  • En kamrat
  • Annan vuxen
  • Eget alterativ?
  • Följdfrågor: Vem kan man prata med? Hur gör man om man vill prata med en vuxen?

För dig som jobbar i skolan

Att jobba i skolan är meningsfullt, men kan också medföra oro för elevernas välmående och skolgång. Tillsammans med lärare och övrig skolpersonal jobbar vi för att öka välmående, trivsel och trygghet i skolvardagen.

Läs mer om vårt arbete i skolor

Påstående 4: När jag tar del av information om kriget på sociala medier blir jag:

  • Mer orolig
  • Lugnare, för då vet jag vad som händer
  • Fundersam om allt jag ser stämmer
  • Eget alternativ?
  • Följdfrågor: Är allt som finns på sociala medier sant? Kan jag välja vad jag läser och var? Det kan vara bra för såväl barn som vuxna med paus från nyheter ibland.

Påstående 5: När jag känner mig nedstämd eller orolig så hjälper det mej att jag:

  • Pratar med någon
  • Gör något roligt
  • Är för mig själv en stund
  • Eget altenativ?

Avsluta lektionen 

Efter att ni behandlat svåra känslor i gruppen kan det vara bra att avsluta lektionen med en avslappnande övning, en rolig lek eller genom att be eleverna skriva eller rita saker som får dem att må bra på ett papper.

Här hittar du ett exempel på en avslappningsövning du kan tillämpa i klassen. 

Ladda ner lektionsplaneringen för utskrift

ikoni tiedosto
Filformat: PDF

Lektionsplanering Övning: Tala om kriget i Ukraina

Beskrivning av filen: Ladda ner PDF-filen för utskrift.

Ladda filen

Yksiköt-osio

Grupp med barn och unga som står framför en skolbyggnad.
Stöd till skolor

Vi jobbar tillsammans med lärare och skolpersonal för att öka välmående och trygghet i skolvardagen.

Läs mer om vad vi kan erbjuda din skola och ta kontakt!

+358 40 061 8453
Maria Ostrow

Ta kontakt

Maria Ostrow

Maria ansvarar för föreningens arbete med barn och unga. Hon leder vårt skolarbete och Tjejvillan.

+358400618453
Tillbaka upp