3 övningar för att prata om sociala medier i klassen
Blogg
3 övningar för att prata om sociala medier i klassen
Vill du diskutera nätet och sociala medier med dina elever? Här får du tre övningar som du kan använda dig av i klassen där eleverna får öva på att lyssna, uttrycka sina åsikter och jobba i grupp.
Text:
Jennifer DalgrenMikaela Lervik
Publicerad:
En grupp glada ungdomar som är på sina telefoner och datorer.
Ta del av vår lektionsplanering som ökar kunskap om nätet och bidrar till diskussion om temat. Övningarna fungerar med barn och unga från årskurs 5 och uppåt.
1. Påståendeövning: Skärmtid och nätanvändning
I den här övningen får eleverna ta ställning till olika påståenden. Genom att stiga upp bredvid sin plats visar eleven att hen håller med och genom att sitta kvar visar eleven att hen inte håller med. Poängtera gärna att det inte finns rätt eller fel svar och att vi kan tycka olika. Ställ gärna följdfrågor och låt eleverna motivera sina svar.
Håller du med eller håller du inte med?
Jag chattar varje dag med mina vänner.
Det är svårt att veta om det jag läser på nätet är sant.
Hemma hos oss har vi regler för skärmtid.
Jag är ibland för mycket på skärmen.
Vi bråkar ibland hemma om att vara på skärmen och nätet.
Ibland har jag svårt att sätta bort telefonen eller lämna datorn.
Mina föräldrar har koll på vad jag gör på nätet.
Jag har någon vuxen i min närhet jag kan prata med om nätet.
Jag blir lätt störd av skärmen när jag gör skolarbete.
Sociala medier gör mig stressad.
2. Grupparbete: Källkritik på internet
Dela in klassen i mindre grupper. Du kan endera göra så att alla grupper jobbar med alla tre frågor eller att en grupp behandlar en fråga. Låt eleverna googla svaren på frågorna och använda tillförlitliga källor. Om det finns behov av att gå igenom vad källkritik innebär i korthet kan du göra det innan grupperna sätter i gång.
Ni kan genomföra uppgiften så att varje grupp presenterar sina svar muntligt eller genom att till exempel göra ett grupparbete på stora papper.
Tre frågor om nätanvändning:
Vad är olagligt på nätet?
Vart kan man vända sig om man har varit med om något obehagligt på nätet?
Hur kan man veta att en nyhet man läser inte är sann?
3. Klassens utmaning: Minska skärmanvändning
Be klassen dela med sig av sina tips på hur man kan minska sin skärmanvändning. Skriv ner elevernas svar på tavlan eller be eleverna komma upp och skriva ner dem.
Be alla elever kolla sin skärmanvändning under en vecka på telefonen. Skriv ner alla elevers skärmtid. Sätt upp ett mål för klassen, till exempel att ni ska halvera klassens skärmtid på telefonen under nästa vecka. Hitta gärna på en belöning till klassen om de klarar utmaningen.
Ladda ner lektionsplaneringen för utskrift
ikoni tiedosto
Filformat: PDF
Lektionsplanering Övning: Sociala medier
Beskrivning av filen: Ladda ner PDF-filen för utskrift.
Välmående på nätet - projektet stöder skolpersonal
Vi stöder skolpersonal i frågor som gäller barns och ungas nätanvädning. Sociala medier förändras i snabb takt och ibland kan det kännas tufft att hänga med i utvecklingen. Vill du och din skola samarbeta med oss? Ta kontakt med Jennifer Dalgren för att höra vad vi kan erbjuda just er!
Jennifer jobbar i Österbotten med att stödja föräldrar i att bemöta ungas utmanande beteende. Jennifer jobbar också med vårt projekt Välmående på nätet.
Mikaela jobbar med vårt skolarbete i Österbotten och leder verksamhet på alla stadier. Hon arbetar också inom vårt föräldrastöd och på våra familjeläger.