Hoppa till innehåll
menu
Blogg

Övning i klassen: Öka elevernas framtidstro

Framtiden är något som barn funderar på redan i lågklasserna. Barnavårdsföreningens experter har sammanställt en lektionsplanering som stärker elevernas framtidstro, ökar trivseln i klassen och under vilken eleverna får öva på samarbete.

En bild från klassen, ett barn ler.
Bild: Shutterstock

Tid: ca 45 min. Du kan välja att göra hela lektionsplaneringen eller endast enskilda övningar.
Målgrupp: Elever i klass 4–6. Du kan också anpassa övningen för elever som är yngre eller äldre.

1. Presentation

  • Berätta för eleverna vad ni kommer att göra under lektionen. Använd gärna bilder som stöd eller skriv upp lektionsstrukturen på tavlan.

2. Inledningsrunda: En framtidsönskan

  • Låt alla elever turvis berätta något som de önskar av sin framtid.

3. Påståendeövning: Om 10 år tror jag att ...

  • Eleverna sitter på sina platser. Du säger ett påstående och den som håller med reser sig upp. Det finns inga rätt eller fel svar. Det som eleverna tycker och tänker är viktigt.
  • Om 10 år tror jag att: Det inte finns skolböcker längre.
  • Vuxna och barn är bra på att tala om känslor och hur de mår.
  • Eleverna har egen lunch med till skolan.
  • Vi kan ta hand om vår jord.
  • Det finns robotar som städar och lagar mat i nästan alla hem.
  • Jag har flyttat utomlands.
  • Jag har en egen hund.
  • Jag kan laga minst tre maträtter.
  • Jag sportar mycket.
  • Jag kan tala spanska.

4. Gruppindelning

  • Eleverna får till uppgift att ställa sig på ett led. De som bor längst från skolan ställer sig längst bak och de som bor närmast skolan står längst fram i kön. Under uppställningen får eleverna inte tala med varandra. Ifall en elev har två hem så kan hen välja vilket hem hen vill fundera på i övningen.
  • Eleverna delas sedan in i grupper på fyra inför följande övning. Gruppindelningen sker enligt den ordning som eleverna står på led. Du kan dela upp eleverna till exempel genom att räkna till fyra: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4 ...

5. Övning i grupp: Framtidens skola

  • Eleverna ska tillsammans i gruppen fundera på hur de vill att framtiden skola ska se ut så att alla mår bra och trivs. De får gärna rita sin skola på ett stort papper, grupperna får sedan presentera sina arbeten för övriga klassen.

6. Avslappningsövning: Tornet

  • Ge följande anvisningar till eleverna: ”Stig upp och låtsas vara ett torn. Spänn alla muskler, gå på stället med raka ben och rak rygg. Slappna sedan av och låtsas vara mjuk och spänstig som en tiger som studsar. Studsa bara vid din plats. Låtsas slutligen vara en amöba, utan ryggrad och annan stödmuskulatur. Häng tungt och var riktigt avslappnad.”

7. Utvärdering: Tummen upp eller ner

  • Avsluta lektionen genom att be eleverna visa tummen upp eller tummen ner, beroende på hur de tycker att lektionen varit. Det är ett snabbt och enkelt sätt att både få en tydlig avslutning samt att eleverna får en möjlighet att uttrycka sin åsikt.

Ladda ner lektionsplaneringen för utskrift

ikoni tiedosto
Filformat: PDF

Lektionsplanering Framtidstro

Ladda filen
Tillbaka upp